×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تفاوت برجام آینده با برجام گذشته

🔷تفاوت برجام آینده با برجام گذشته…

 

🔹دور جدید مذاکرات برجامی از مدتها پیش در دولت با رویکرد جدید شروع شده و همچنان ادامه دارد. نگارنده بر این باور است که برجام حتما احیاء خواهد شد و بهتر از گذشته هم ماندگار خواهد ماند. شاید سوال شود دلیل این فرضیه چیست؟ تجربه گذشته نشان داده طرفهای مقابل بخصوص آمریکا و غرب منطق گفتگوی سیاسی را بر اساس توانمندی و قدرت خود تعریف کرده و می کنند و لذا نگاه جهانی آنان بر مبنای منافع آن هم از نوع استعماری بنوعی که خود را صاحب و تصمیم گیر جهانی می دانند. مگر در شرایطی که طرف مقابل آنان از قدرت برتر یا توانمندی بیشتری برخوردار باشد که بواسطه آن توانمندی ها،آنها تحقیر یا تضعیف شوند و نگران از دست دادن موقعیت جهانی خود باشند. جمهوری اسلامی در سالهای اخیر در چند مولفه مهم توازن قدرت در ابعاد مختلف را تغییر داده بطوری که منافع آمریکا و غرب بطور جدی در خطر قرار گرفته توانمندی های جمهوری اسلامی بخصوص در حوزه امنیتی و هسته ای بیش از آنچه که بیان شده می باشد و آنان بخوبی به این مهم رسیده اند. قبلا هم عرض کردم اگر تا دیروز حضور نظامی آمریکا و ناتو در منطقه یک تهدید برای ایران اسلامی بود امروز این حضور نه تنها تهدید نیست بلکه تبدیل به فرصت شده است و منافع حیاتی آنان در چنگ فرزندان و مدافعان کشور است. اگر تا دیروز به بهانه حمایت از کشورها در یک معادله چند وجهی هم سرمایه آنان را غارت می کردند،هم چرخ اقتصاد خود را می چرخاندند و هم در عرصه سیاست بین المللی نمایش خود بزرگ بینی می دادند؛امروز تمام آن ابزار از آنها گرفته شده،درحدی که یک نیمه دولت پیش پا افتاده و بسیار ضعیف بنام یمن عرصه را بر آنان تنگ کرده.

 

🔹یکی از الویت های مهم آمریکا و غرب حفظ منافع اسرائیل در منطقه است؛این موضوع یک راهبرد استراتژیک عمومی برای آنان است. اکنون اسرائیل در شرایطی قرار گرفته که حکم مرگ و زندگی اش در دست ایران اسلامی می باشد. با توجه به آنچه که گفته شده و بسیار مطالب که مجال آن نیست آمریکا و غرب علی رغم میلشان هیچ راهی جز وارد شدن به فاز گفتگو و کنار آمدن با ایران و انعقاد پیمانهای چند جانبه و گوناگون را ندارد‌ و منافع آن فقط در این صورت آنهم تعدیل شده قابل حفظ است.

 

🔹یکی از اشکالات گذشته برجام این بود که متولیان امر در کشور ما از انگشت گذاشتن روی مولفه های تقویت زا هراس داشتند و تاکتیک اتخاذ شده آنان این ذهنیت را در آنها بوجود آورد که می شود با سلاح برجام و سفت و شل کردن آن ماهیت ایران اسلامی را تغییر داد و یا حداقل آن را مهار و به سرنوشت برخی کشورها و حکومتهای پر آشوب درگیر جنگ داخلی نمود و به این صورت او را از دور خارج نمود. پس از خروج آمریکا از برجام گرچه مشکلاتی در بخش اقتصادی و معیشتی مردم بوجود آمد(البته برخی دلایلش مدیریت داخلی بود)اما روند توسعه خصوصا در بعد امنیتی و هسته ای بصورت غیر قابل باوری رو به جلو حرکت کرد و تا آنجا پیش رفته که ایران اسلامی تبدیل به همان سنگ بزرگی شده که یارای مقابله با آن را ندارند و باید در سایه اش بنشینند. از این رو عجله آمریکا و غرب برای حل پرونده برجام و فعال نمودن آن بیش از ایران است و شواهد هم نشان می دهد تداوم وضعیت موجود آنهارا منزوی نموده و اعتبار بین المللی شان به شدت زیر سوال رفته از آن طرف دست ایران برای هرگونه عمل تلافی جویانه باز است و اگر آن توانمندی در جهت مبارزه با تحریم ها فعال شود باز هم آنان بازی را باخته اند. پس برجام احیا خواهد شد،با دوام هم خواهد بود چون دست ایران اسلامی در پشت میز مذاکرات پر است. شاید هراز گاهی تضعیف نیروهای امنیتی بی ارتباط با کسب این‌ جایگاه بین المللی نباشد.

 

✍🏻علی محمد نظری

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">