×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چشمه آبگرم دلفان زخم خورده بی تدبیری مسئولین/ نگینی ارزشمند با کلکسیونی از وعده های پوشالی

صبح دلفان –لرستان سرزمینی تاریخی با جاذبه‌های طبیعی فراوان در محدوده میانی کوه‌های زاگرس مسافران و گردشگران را به سیر و سیاحت در جاذبه‌های گردشگری خود فرامی‌خواند.

جاذبه‌های طبیعی و اکو توریستی بی‌شماری چون آبشارها، چشمه‌ها و سراب‌های متعدد با پوشش گیاهی نادر در سطح استان لرستان شرایط مناسبی را در راستای جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است.

چشمه آبگرم دلفان در ۶۰ کلیومتری غرب شهرستان دلفان و در بخش محروم کاکاوند و در محل تلاقی سه رودخانه گاماسیاب، سیمره و گیزه رود قرار دارد.

این چشمه در میان دو رشته کوه «گله» و سفیدکوه واقع شده، صعب‌العبور و کوهستانی بودن این منطقه یکی از دلایل مهمی است، تا طبیعت این منطقه بکر بماند، بدون شک این چشمه به خوبی معرفی نشده و اطلاع‌رسانی درباره این منطقه مناسب نیست، تا جایی که بیشتر مردم منطقه هم از خواص درمانی این ظرفیت مهم اطلاعات درستی ندارند و همین باعث شده تا از ظرفیت این چشمه چندان استفاده نشود که اگر چشمه آبگرم دلفان به خوبی معرفی شود، می‌تواند گردشگران و مردم را جذب منطقه کند، تا زمینه‌ساز اشتغالزایی و بهبود وضع معیشتی مردم منطقه کاکاوند را به دنبال دارد.

وجود این چشمه زیبای طبیعی در این منطقه سرسبز با چشم‌انداز زیبای رشته کوه زاگرس به نحوی زیبا چشم هر بیننده را نوازش می‌دهد و دل هر نظاره‌گر را آرام می‌کند.«محمد معین» در کتاب فارسی خود از این منطقه به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری و تنگه‌های ایران یاد کرده است.

چشمه آبگرم دلفان با آبدهی ۳۰ لیتر در ثانیه و دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد از دامنه کوه گله از اعماق زمین می‌جوشد و توسط اهالی این منطقه یک حوضچه کوچک سیمانی برای استفاده از آن احداث شده است.

به گفته کارشناسان بهداشتی و میراث فرهنگی، این چشمه طبیعی به لحاظ داشتن مواد معدنی در التیام دردهای مزمن موثر است و بسیاری از بیماران برای درمان با استفاده از این چشمه معدنی به این منطقه سفر می‌کنند.

این چشمه با غلظتی بیش از ۷۰۰ میلی گرم در لیتر و ترکیبات سولفات کلسیم، گوگرد، سولفور، دی کربنات منیزیم در درمان بیماری‌های مفصلی عفونی و امراض جلدی اثربخش است.

این گوهر کم‌نظیر غرب کشور، با وجود تمامی جاذبه‌ها و ویژگی‌های گردشگری و درمانی خود همچنان در این منطقه ناشناخته مانده است.

*راه دسترسی به این چشمه

با توجه به صعب‌العبور بودن و نبود اعتبار این اداره جهت رونق گردشگری در منطقه چشمه آب‌گرم، به صورت امانی و با استفاده از دستگاه‌های اداره راه، عملیات راه‌شکافی به چشمه آب‌گرم به طول ۲۲ کیلومتر در سال های گذشته به اتمام رسیده و هم اکنون مسیر نورآباد تا روستای گاومر به طول ۴۰ کیلومتر آسفالت شده است. اما با توقف عملیات راه سازی عملا امکان رسیدن به این جاذبه درمانی و تفریحی به سختی امکان پذیر است.

 

نتایج آزمایشات چشمه آبگرم دلفان خوشحال کننده است

 در سال های گذشته و در زمان بازدید استاندار لرستان از منطقه چشمه آبگرم دلفان  دستوراتی جهت آزمایشات اولیه به سازمان زمین شناسی و آب و فاضلاب روستایی صادر شدو با ابلاغ دستور استاندار لرستان کارشناسان به محل اعزام شدند و با بررسی منطقه و انجام آزمایشات نتایج اولیه آنرا اعلام کردند که خوشبختانه آزمایشات اولیه نشان از میزان آبدهی و ترکیبات آن داد که این چشمه را نسبت به دیگر چشمه های آبگرم برتر کرده است.میزان دمای آب چشمه آبگرم شهرستان دلفان ۳۷ تا ۵۰ درجه متغیر و دبی آن نیز ۳۰ لیتر در ثانیه اعلام شده است ودر آنالیز شیمیایی آب چشمه آبگرم شهرستان دلفان توسط کارشناسان آبفار، وجود مقدار سولفات ، نیترات ، بیکربنات tds،ph، ec کلسیم،منیزیم فلوراید، سولفید و سرب به اثبات رسیده است که باعث شده مردم منطقه به سبب وجود برخی ترکیبات از این چشمه برای درمان برخی از بیماریها بخصوص پوستی استفاده کنند.

چشمه آبگرم شهرستان دلفان در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ توسط شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

خبر: محمد مرادی

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">