×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 20 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آتش بس یا جنگ فراگیر؟

۲۴ ساعت تا آتش بس یا جنگ فراگیر…

 

طوفان الاقصی، شرایطی را بر منطقه تحمیل نموده که برخی طرفین ناچار هستند علی رغم میلشان تن به اتخاذ تصمیماتی بدهند که تصور آن در شرایط معمول دشوار و غیر قابل باور می باشد. شواهد امر نشان می دهد که ۲۴ ساعت آینده هیجانی خواهد بود؛ شاید فاصله بین یک جنگ گسترده و فراگیر تا آتش بس و پایان نزدیک به یکماه تنش و کشتار و بمب و آتش و خون به تحولات این ۲۴ ساعت بستگی دارد. شرایط از لحاظ تلفات و قتل عام بر مردم غزه سخت و طاقت فرساست، ولی از لحاظ روحی این اسرائیل و آمریکا هستند که دچار کابوس وحشتناک حوادث نامعلوم پیش رو هستند.

 

بدون شک اسرائیل و آمریکا تا نابودی کامل حماس و تجزیه غزه راضی به هیچ چیز نیستند و قید طغیان ملت هارا هم بر علیه جنایت خود و آنچه این روزها در غزه می گذرد زده اند. اما این برای اولین بار خواهد بود که آنها دیگر تصمیم گیرنده نیستند و نمی توانند خواسته خود را  تحمیل نمایند.  شاید جهان تنها ۲۴ ساعت با دو گزینه  آتش بس یا جنگ ویرانگر  فاصله داشته باشد. دولت آمریکا عمق فاجعه جنگ پیش رو را حس نموده و زمزمه های آتش بس  ولو موقت را در دستور کار دارد. اسرائیل هم خوب میداند اگر تن به آتش بس ندهد امکان ورود نیروهای مقاومت از مناطق مختلف به درون سرزمین های اشغالی وجود دارد و چنانچه شهرها یا مناطقی به تصرف مقاومت  در آید، آینده آنها بسیار تیره و تار خواهد بود از این رو ناچار به تسلیم و تن دادن به آتش بس خواهند داد.

 

بنظر می رسد محور مقاومت از زبان سید حسن نصرالله یک پیام به جهان و آمریکا و اسرائیل مخابره خواهند نمود و آن یک فرصت چندین ساعته برای برقراری آتش بس خواهد بود تا همه جهانیان بدانند که این محور بدنبال گسترش جنگ، ویرانی و کشتارها نیست ولی چنانچه در آن تایم تعیین شده اقدامی در جهت آتش بس انجام نگیرد تمام مناطق و شهرهای اسرائیل از هوا و دریا و زمین مورد هجوم قرار خواهد گرفت و امکان تصرف شهرهای مختلف اسرائیل وجود دارد. چنانچه آمریکا و دیگر هم پیمانان اسرائیل هم بخواهند اقدامی بکنند پایگاه‌های آنان در سراسر منطقه مورد حمله گوناگون قرار خواهند گرفت و البته آنان نیز اقدام خواهند نمود.  در این شرایط روسیه هم برای انتقال فشار جنگ با اوکراین به منطقه خاورمیانه حتما اقداماتی را انجام خواهد داد تا موقعیت خود را تقویت نماید. تنش بین دولت‌ها و ملت‌های منطقه برای حمایت از محور مقاومت  اوج خواهد گرفت وچنانچه برخی دولت‌ها در مقابل مردم خود مقاومت منفی نمایند چه بسا تحولات سیاسی اتفاق بیافتد. تصمیمات ۲۴ ساعت آینده برای جهان بسیار مهم است؛ آیا عقل و منطق و آتش بس بر جنون و هیجان و آتش افروزی غلبه خواهد نمود؟

 

✍ علی محمد نظری

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">