×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 15 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تحلیلی بر آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین

تحلیلی بر آخرین تحولات جنگ اوکراین…

 

از آنجا که اوضاع این جنگ، نقش اساسی در آینده جهان دارد، رصد آن همواره یکی از سوژه های بین المللی می باشد. آنچه که تاکنون در میدان های نبرد و حواشی آن و کشورهای درگیر یا تاثیرگذار بر آن اتفاق افتاده را در سه مرحله می توان ارزیابی نمود. مرحله اول؛ هجوم برق آسای روسیه به اوکراین. از آنجا که روس‌ها بعد از جنگ در افغانستان تجربه جنگ زمینی جدید نداشتند و فروپاشی شوروی هم بر سیستم نظامی آنان تاثیر گذاشته بود، در جنگ اوکرین با یکصدو پنجاه هزار نفر به قصد تصرف پایتخت و در نهایت فتح کامل اوکراین جنگ را آغاز نمودند. آنها فکر می کردند جمعیت روس تبار که بیش از ۴۰ درصد جمعیت اوکراین را تشکیل می دهند یک پتانسیل قوی برای استقبال از ارتش روسیه است و  می توانند پایتخت اوکراین را شبیه به فتح بغداد توسط آمریکا، از نظر سرعت، به رخ جهان بکشند. مقاومت ناسیونالیست های اوکراین و اتفاقا روس تبار، ژنرال‌های روس را متوجه اولین راهبر اشتباه خود نمود و زیرکانه با اتخاذ یک تصمیم، استراتژیک در قالب عقب نشینی محدوده تصرفات خود را در نقاط کمتر آسیب پذیر جدید ایجاد نمودند.

 

مرحله دوم؛ کشورهای هم پیمان اوکراین خصوصا آمریکا و ناتو، پس از خارج شدن از شوک اولیه جنگ و عقب نشینی روس‌ها در ماه‌های اول آن دچار یک توهم شدند و آن اینکه این ارتش روسیه که سال‌ها از میدان نبرد دور بوده، آن ارتشی نیست که شبح آن وحشت در دل غربیان می انداخت و لذا آنها هم با اتخاذ یک‌ راهبر غلط، اوکراین را تجهیز و تشویق به ادامه جنگ با پشتیبانی گسترده خود نمودند؛ البته حقیقتا هم از لحاظ پشتیبانی و تجهیز ارتش اوکراین کم نذاشتند و شاید ترس از پیروزی روسیه در این جنگ و عواقب و تاثیر آن بر اروپا بطور مستقیم و بر کل جهان باعث بسیج اروپا و آمریکا در جنگ شد؛ بطوری که اکنون عملا تبدیل به جنگ روسیه و ناتو در سرزمین اوکرین گردیده است. این توهم پیروزی تا آنجا تداوم داشت که آنها زلنسکی بی بهره از علم نظامی را وادار به اتخاذ ضد حمله کردند و این تاکتیک را  هنوز اجرا نشده در عرصه تبلیغات بین المللی بزرگ نمودند و شاید آن را پایان جنگ و شکست روسیه تلقی می نمودند.

 

مرحله سوم؛ در این مرحله روس‌ها که در آغاز جنگ پر اشتباه وارد شدند با اتخاذ سیاست‌های معقولانه، تصمیم به انهدام توان پشتیبانی اوکراین گرفتند تا حاصل کمک‌های ناتو را پس از وصول توسط دولت اوکراین از بین ببرند. این شیوه با بهره گیری از توان پهبادی (جنگ پهبادی یک ابتکار تمام ایرانی در عرصه نظامی بین المللی می باشد و حتما هم بنام ایران ثبت جهانی خواهد شد؛ نظیر ابداء جنگ پارتیزانی در دوره اشکانیان که با هزینه کمتر خصوصا در بعد تلفات انسانی اهداف بیشتری از بین خواهدرفت) توانست ضد حملات پر طمطراق ناتو و اوکراین را عملا با شکست مواجه نماید.

 

اکنون که اروپا و ناتو عملا شکست خورده ضد حملات طراحی شده هستند، دیگر بفکر شکست روسیه نیستند، فقط تلاش می کنند روسیه پیروز جنگ نباشد زیرا به عواقب آن بخوبی آگاهند

اما شکست ضد حملات اوکراین تاثیر خود را در اروپا و حتی آمریکا گذاشته و آرام آرام صدای عقب نشینی برخی کشورها در ارسال بودجه و تجهیزات به اوکراین بلند شده است. در اروپا فقط انگلیس است که همچنان تلاش می کند مردم و جوانان اوکراین گوشت دم توپ روس‌ها برای امنیت اروپا باشند. در آمریکا مخالفت با بودجه ۲۵ میلیارد دلاری دولت برای کمک به اوکراین، بودجه کل کشور را با بحران هرچند زود گذار مواجه نموده است. در خود اوکراین هفتمین مرحله سرباز گیری با شکست مواجه شده و دیگر جوانان اوکراین تمایلی برای ادامه جنگ ندارند.

 

✍ علی‌محمد نظری

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">