×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 15 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تحلیلی بر طوفان آتشین در خاور میانه

تحلیلی بر طوفان آتشین در خاورمیانه

 

حمله غافلگیر کننده گروه‌های فلسطینی پیام‌ها و تاثیرات مهمی در تحولات آینده جهان دارد. اینکه هماهنگ کننده این عملیات فوق‌العاده  حساس چه کسانی بودند که جهان را خیره نموده حتما در آینده روشن خواهد شد. ولی مهمتر از آن انسجام گروه‌های فلسطینی برای محرمانه ماندن این عملیات تا لحظه اجرا و عدم درز آن از بزرگترین موفقیت ها و کابوس آینده اسرائیل خواهد بود. بنظر می رسد این عملیات برای همیشه تکلیف اعراب و اسرائیل را مشخص خواهد نمود. نه اسرائیل توان ادامه این روند پرچالش و اکنون مرگبار را دارد، و نه حامیان عرب فلسطین می توانند منبعد همچنان به بازی موش و گربه خود ادامه دهند یا گروه‌های فلسطینی را وارد به تسلیم در برابر اسرائیل می کنند که امکان پذیرش آن ضعیف است یا جبهه جدیدی تا تشکیل یک حکومت مستقل فلسطینی را شکل می دهند.

آنچه که در این روزها در سرزمین‌های اشغالی در جریان است فقط محدود به آنجا نیست. دقیقا از زمان حمله گروه‌های فلسطینی به اسرائیل، فاز جدید حملات روسیه  شکل گرفته و خیز روس‌ها برای پیشروی در اوکراین آغاز گردیده. حقیقتا هم برای مدیریت این موضوع آمریکا و غرب و ناتو  دچار شوک شده اند؛اسرائیل برای آنان اهمیت بیشتری دارد تا اوکراین(اعزام ناوگان آمریکا به سواحل اسرائیل عمق خطر پیش رو را نشان می دهد) اما هزینه های سنگینی که در آنجا صرف شده تا روسیه را محدود یا شکست دهند با این حوادث جدید پیچیده تر شده. روزهای آینده  بسیار سرنوشت ساز است و تحولات گوناگونی در حال وقوع است  احتمال کشیده شدن جنگ به لبنان و سوریه متصور است.

 

سران اسرائیل با کنار گذاشتن تمام اختلافات حزبی،  اکنون متحد شده و بدنبال حفظ بقاء خود هستند. این تلاش‌ها از بدو تاسیس اسرائیل، حتی در جنگ شش روزه هم سابقه نداشته و این یعنی شرایط بود و نبود اسرائیل برای آنان در این روزها رقم خورده. حجم عملیات هوایی اسرائیل در غزه غیر قابل تصور است، اما تا زمانی که قوای زمینی ورود پیدا نکنند هیچ تاثیری بر شرایط جغرافیایی منطقه ندارد. تلفات کم نسبت به اسرائیل و مدیریت جنگ تاکنون توسط گروه‌های فلسطینی، نشان میدهد آنها مایل هستند قوای زمینی اسرائیل وارد غزه شوند تا با تلفات سنگین از آنان کار جنگ را تمام و سرنوشت اسرائیل را در ابهام بیشتری فرو ببرند.

 

اینکه بین روسیه و گروه‌های فلسطینی در این طوفان هماهنگی و همفکری وجود دارد مطلب مهم و قابل درکی است و نیاز به زمان دارد تا زوایای گوناگون این طوفان به تمام معنا و تاثیر گذار در ابعاد مختلف مشخص گردد.

 

✍ علی محمد نظری

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">