×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رکورددار تولید عسل در ایران

رکورد دار تولید عسل زنبوردار کفراجی شد

تورج مرادی زنبوردار لرستانی ساکن روستای کفراج از توابع شهرستان دلفان توانسته از یک کلونی هفت‌ طبقه با یک ملکه، ۱۵۶ کیلوگرم عسل خالص را تولید و رکورددار تولید عسل در کشور شود.

 

پایگاه خبری دلفان نیوز، صبح دلفان  گزارش میدهد: لرستان یکی از قطب‌های تولید عسل به‌عنوان محصولی باکیفیت برتر در کشور محسوب می‌شود، تنوع گل‌ و گیاه در دشت‌های لرستان، باورهای بومی و عشایری مردم و شرایط مناسب آب‌ و هوایی این استان دست به دست هم دادند تا عسل با کیفیت مرغوب و ممتاز در لرستان تولید شود .

«کفراج» عسلی‌ترین روستای لرستان

 

وجود مراتع غنی و آب‌وهوای ییلاقی دشت های حاصل خیز کفراج را به یکی از قطب‌های تولید عسل در لرستان و کشور تبدیل کرده است.

 

در این راستا روستای «کفراج» از توابع شهرستان دلفان استان لرستان را میتوان «عسلی‌ترین» روستای استان عنوان کرد چرا که در این روستا ۸۵ هزار کلونی زنبورعسل وجود دارد و بیش از ۲۰ درصد از تولید عسل لرستان را این روستا تولید میشود.

روستای «کفراج» دارای ۳۰۰ خانوار است که از این تعداد ۲۷۰ خانوار به حرفه زنبورداری مشغول به کار هستند و ۸۰۰ تن عسل مرغوب از زنبورستان‌های این روستا تولید می‌شود.

 

رکورد دار تولید عسل زنبوردار کفراجی

مصاحبه خبرنگار پایگاه خبری صبح دلفان ،دلفان نیوز با تورج مرادی

تورج مرادی زنبوردار لرستانی و اهل روستای «کفراج» شهرستان دلفان توانسته از یک کلونی هفت‌طبقه با یک ملکه، ۱۵۶ کیلوگرم عسل خالص را تولید و رکورددار تولید عسل در کشور شود.

 

وی در سخنانی با بیان اینکه من رکود دار تولید عسل از یک کلونی هفت‌طبقه با یک ملکه در کشور هستم، اظهار داشت: در این راستا ۱۵۶ کیلوگرم عسل خالص را تولید می‌کنم.

 

وی عنوان کرد: در سال ۹۸ به کمک اساتید به نام کشور، کار اصلاحی و «به‌گزینی» را در این حوزه شروع کردم.

 

 

این زنبوردار لرستانی، ادامه داد: الان هم در نسل پنجم «به‌گزینی» و اصلاحی هستم.

 

مرادی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کار اصلاح و «به‌گزینی» در این حوزه، کار بسیار پیچیده‌ای است، تصریح کرد: این حوزه نیاز به علم و دانش امروز دارد همچنین نژاد خوب، ملکه جوان، دما، تغذیه، چراگاه و مدیریت موجب می‌شود که کار زنبورداری به نحو مطلوبی پیش برود و زنبوردار را موفق کند.

 

این زنبوردار کفراجی با بیان اینکه در زنبورستان من کلونی «فقیر» یا «یک‌طبقه» وجود ندارد، افزود: رشد و افزایش جمعیت زنبور تا طبقات پنج، شش و هفت رفته است که این امر بیانگر موفقیت در کار «به‌گزینی» و اصلاحی است.

 

وی افزود: زنبورستان من هم اشتغال‌زایی و هم آموزشی است.

 

مرادی تأکید کرد: زاگرس سخاوتمند ده‌ها نوع گیاه دارویی را در دل خود جای‌داده که نتیجه این گیاهان دارویی و ارزشمند، عسل ارزشمند لرستان می‌شود که در جهان شناخته شده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">