×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زلزله تراژدی دولت و مردم ترکیه

زلزله تراژدی دولت و مردم ترکیه

 

بدنبال زلزله مهیب  در کشورهای ترکیه  و سوریه در کنار مصیبت های بزرگ و جانکاه  که دامنگیر  مردم این دو کشور گردیده  شاهد ارسال کمکها و و امدادهای کشورهای مختلف هستیم که در جای خود پسندیده و نیکوست ، اما آنچه که ناپسند است نوع نگاه حکام جهان به دو کشور مصیبت زده  ترکیه و سوریه است.!

در حالیکه بیش از هشتاد کشور جهان علاوه بر ارسال کمکهای خود گروههای امدادی را هم به کشور ترکیه ارسال نموده اند  ولی تعداد کشورهائیکه  وارد سوریه شدند  از تعداد انگشتان یک دست هم تجاوز نمی کند.!

هرچند حجم ویرانیها در کشور سوریه به مراتب کمتر از ترکیه است  ولی ماهیت مدعیان  حقوق بشر در این آزمون الهی  بر ملا گردید. متاسفانه این نوع نگاه دوگانه و تقسیم بندی انسانها به درجه یک و دو  در برخی افکار و فرهنگهای  ملل جهان از جمله خود همین ترکیه وجود دارد. درست است که حجم کمک رسانی بین المللی  به کشور ترکیه خوب است اما  واکنش برخی  شخصیت ها و سیاسیون ترک  مبنی بر اینکه  مردم مصیبت دیده کردستانات ترکیه را مستحق کمک نمی دانند و از آنان بعنوان شهروند درجه ۲ یاد می شود خود یک مصیبت دیگر  است.

زلزله  یک تقدیر الهی است  و جز تسلیم شدن در برابر اراده او هیچ راهی نیست ‌،آنچه مهم است اینکه علی رغم متداول و عمومیت  بودن این حادثه از قبل تدابیر لازم برای به حداقل رساندن تلفات و خسارات وارده  اتخاذ گردد.

🔸بر اساس اعلام برخی کارشناسان عمق فاجعه در این دو کشور هر روز ابعاد وسیعتری پیدا خواهد نمود و شاید یک تراژدی تاریخی غمناک  در کشور ترکیه ثبت گردد. دولت اردوغان به دلیل نوع نگاه شخص ایشان به اندازه کافی با تنشهای گوناگون مواجه بود بنظر می رسد این زلزله ارکان دولت او را از هم خواهد پاشید .

تفاوت ساخت سازه ها در  این زلزله مهیب بخوبی آشکار و جلو چشم همگان است، دو برج در کنار هم یکی بکلی ویران شده ودیگری آسیب آنچنانی ندیده است  این جز ارتباط با نوع مصالح و کیفیت ساخت وساز و رعایت استاندارد های لازم هیچ دلیل دیگری نمی تواند داشته

 

امیدواریم مسئولین کشور ما که متاسفانه گسل های زلزله خیز فراوانی دارد و این روزها نمونه کوچک آنرا در شهرستان خوی تجربه می کنند  با درس گرفتن از حوادث ناگوار گذشته بخصوص مورد اخیر در ترکیه  و سوریه با بازنگری دقیق نظام مهندسی و نظارت و کنترل بیشتر بر ساخت وسازها  تمهیدات لازم  برای مقابله با مدیریت اینگونه بحرانها را  در قالب برنامه قبل از حادثه، امورات در حین حادثه و بعد از آن را در تمام ابعاد مختلف بصورت جدی مورد توجه قرار دهند.

 

✍🏻  علی محمد نظری

 

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">