×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سالروز عملیات فتح المبین

سالروز آغاز عملیات فتح‌المبین

عملیات فتح‌المبین در تاریخ ۲ فروردین ۱۳۶۱ به منظور آزادسازی مناطق اشغال شده‌ای همچون سایت ۴ و ۵ رادار و همچنین ده‌ها شهر و روستا با رمز یا زهرا اجرا شد و در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۶۱ با پیروزی قاطع و رسیدن به اهداف خود، پایان پذیرفت.

عملیات فتح‌المبین در تاریخ ۲ فروردین ۱۳۶۱ به منظور آزادسازی مناطق اشغال شده‌ای همچون سایت ۴ و ۵ رادار و همچنین ده‌ها شهر و روستا با رمز یا زهرا اجرا شد و در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۶۱ با پیروزی قاطع و رسیدن به اهداف خود، پایان پذیرفت.

پایان یافتن «عملیات طریق‌القدس»، تلاش برای اجرای عملیات بعدی به منظور جلوگیری از قدرت تصمیم گیری، تجدیدسازمان و تقویت روحیه دشمن آغاز شد. در این شرایط که نیروهای رزمنده ابتکار عمل در جنگ و پشت جبهه را در دست داشتند، دو منطقه «غرب دزفول» و «منطقه عمومی خرمشهر» (غرب کارون) نظر فرماندهان نظامی را به خود جلب کرده بود که الزاما می‌بایست یکی از آن‌ها جهت اجرای عملیات انتخاب می‌شد.

 

طرح‌ریزی عملیات افتخار آفرین فتح‌المبین از اواسط آبان ‌١٣۶٠ آغاز شد و پس از تلاش‌های مستمر و خستگی‌ناپذیر و انجام مشورت‌ها و هماهنگی‌های گسترده میان فرماندهان نظامی، سرانجام طرح عملیاتی شماره ‌١ فتح‌المبین در اواخر دی ماه همان سال آماده شد. روز ‌١٣ بهمن ‌١٣۶٠ در پی یک نشست مشترک بین فرماندهان عمده سپاه و ارتش، طرح یادشده به یگان‌های عمده اجرایی ابلاغ و متعاقب دریافت اطلاعات جدید در ‌٣٠ بهمن همان سال طرح اولیه بازنگری شد و طرح شماره ‌٢ در ‌١٣ اسفند انتشار یافت.

رزمنده نوجوانی که سربند نصر من الله وفتح قریب بستهاین عملیات با مراجعه به قرآن کریم، فتح نامگذاری شد و سرانجام در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روز دوشنبه دوم فروردین‌ماه ۱۳۶۱ فرمان آغاز حمله بزرگ و سرنوشت‌ساز فتح‌المبین به شرح زیر صادر شد:

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم، بسم الله القاصم الجبارین و یا زهرا.

رزمندگان اسلام با دریافت پیام، عملیات حماسی و تاریخی فتح‌المبین را در شمال خوزستان آغاز کردند و از جنوب و شمال غربی شوش و غرب دزفول در چند محور با ارتش عراق درگیر شدند.

 

اهداف عملیات:

 

– آزادسازی بخش وسیعی از مناطق اشغال شده، همچون سایت ‌۴ و ‌۵ رادار و ده‌ها روستای منطقه.

 

سالروز آغاز عملیات فتح‌المبین- انهدام دو لشکر عراق (‌١٠ زرهی و ‌١ مکانیزه).

 

– دستیابی به خطوط پدافندی مناسب و استفاده از حداقل نیروهای خودی در آن خطوط

 

– خارج کردن شهرهای شوش، اندیمشک و دزفول از تیررس آتش توپخانه دشمن.

 

– دور کردن آتش موثر دشمن از جاده اهواز – اندیمشک.

 

منطقه عملیات

 

سالروز آغاز عملیات فتح‌المبینمنطقه عمومی فتح‌المبین در غرب رودخانه کرخه واقع شده است و از شمال به ارتفاعات صعب العبور تی‌شکن، دالپری، چاه نفت و تپه سپتون؛ و از جنوب به ارتفاعات میشداغ، تپه‌های رملی و چزابه (شیب)؛ و شرق به مرز بین‌المللی (در شمال و جنوب فکه) منتهی می‌شود.

 

منطقه مزبور ‌٢۵٠٠ کیلومتر مربع وسعت دارد، از لحاظ جغرافیایی ناهموار است و علاوه بر ارتفاعات یادشده، دارای تپه های ماهور بسیار و بعضاً غیر قابل عبور است. این بلندی‌ها به دلیل پستی زمین در شرق کرخه، روی شهرهای شوش، هفت تپه و جاده اهواز – اندیمشک کاملا مشرف هستند. ارتفاعات ابوصلیبی خات با ‌٢٠٢ و ‌١٨٩ متر، کوه‌های برغازه، رقابیه تی‌شکن، کمر سرخ، تنگه ابوغریب و رقابیه، مراکز رادار، سایت ‌۴ و ‌۵، پادگان عین‌خوش و نقاط حساسی همچون دوسلک و سه راهی قهوه‌خانه از عوارض مهم منطقه عملیاتی فتح‌المبین بودند.

 

جاده‌های آسفالته دزفول به دهلران، عین خوش به چم سری، جاده تنگه ابوغریب، جاده امامزاده عباس به چاه نفت و پل‌های ساخته سالروز آغاز عملیات فتح‌المبینشده روی رودخانه‌های «چیخواب» و «دویرج» نیز از مهمترین راه های مواصلاتی منطقه محسوب می‌شدند.

 

شرح عملیات

 

در ساعت ‌۳۰ دقیقه بامداد ‌۱۳۶۱/۱/۲، عملیات فتح‌المبین با رمز مبارک یازهرا (س) آغاز شد.

 

نتایج

 

– آزادسازی ‌٢۵٠٠ کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی؛ شامل ده‌ها بخش و روستا، سایت ‌۴ و ‌۵ رادار، جاده مهم دزفول – دهلران و …

 

– نزدیک شدن نیروهای خودی به مرز در منطقه غرب شوش و دزفول.

 

– خارج شدن شهرهای دزفول، اندیمشک و شوش و مراکز مهمی همچون پایگاه هوایی دزفول از تیررس توپخانه دشمن و دستیابی به چاه‌های نفت ابوغریب در ارتفاعات تینه.

 

سالروز آغاز عملیات فتح‌المبین- انهدام بیش از ‌۴ لشکر، ‌٣۶١ دستگاه تانک و نفربر، ‌١٨ فروند هواپیما، ‌٣٠٠ دستگاه خودرو، ‌۵٠ توپ و ‌٣٠ دستگاه مهندسی ارتش عراق.

 

– به غنیمت گرفته شدن ‌٣٢٠ دستگاه تانک و نفربر، ‌۵٠٠ دستگاه خودرو، ‌١۶۵ توپ، ‌۵٠ دستگاه مهندسی و مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات انفرادی.

 

– به اسارت در آمدن بیش از ‌١۵ هزار تن از نیروهای دشمن.

 

– کشته و مجروح شدن حدود ‌٢۵ هزار تن از نیروهای دشمن.

 

 

قاسم پیری علی آبادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">