×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سخنی با هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی

سخنی با هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی

 

 از اینکه لرستان را برای سفر تحقیقاتی و تفحصی خود انتخاب نموده اید سپاسگزاریم.

لرستان با مردمی نجیب و سخاوتمند و روحیه حماسی و ولایت مداری همواره مورد تمجید مسئولین‌ مختلف قرار داشته است. اما گویا این القاب زیبا و به حق بهانه ای شد تا متاسفانه این استان با همه آن القاب مد نظر در تمام شاخص ها در قعر جداول باشد.

🔸با توجه به موقعیت جغرافیایی  و معادن مخلتف و مردمی خون گرم حق این بود لرستان  یکی از استانهای پیش رو کشور باشد ، اما نه تنها اینگونه نشد بلکه همواره محرومیت  و مشقت در زندگی بخت و طالع این دیار  بوده است.

🔸 آمارهای مختلف از بیکاری گرفته تا سطح پایین زندگی ، زنان و مردان این کهن سرزمین حماسی و تاریخی را کلافه نموده است وکار را از اشاره به ناکامیها در این و آن صنعت و پروژه گذرانده است.

🔸اولین مشکل استان لرستان مدیریت است، مدیریتی کار آمد که بتواند بهره وری را جایگزین رکود و قفل شدن بسیاری از امورات موجود نماید، این مشکل چندین دهه است  گریبانگیر استان ما شده وتا فکر اساسی برای آن نشود توجه به بقیه امورات راه به جایی نخواهد برد. توقع این بود دولت مردمی و انقلابی با توجه به شرایط  این استان آنرا بعنوان یک استان ویژه اعلام نماید تا مدیریتی در طراز کشوری عهده دار حل مشکلات موجود گردد که متاسفانه هنوز این امر محقق نشده امیدواریم  شما نمایندگان محترم در این زمینه راهگشا باشید.

 

🔸مشکل دوم در لرستان عدم جایگاه مناسب در بودجه ریزی کشوری است، شاخص های تخصیص بودجه گرچه در سطح کلان هم دچار مشکل است اما همین قطره چکانیهای بودجه ای در لرستان  ناچیز بطوریکه اکنون کسی نمی تواند چند صنعت پیشرو و شاخص را در لرستان نام ببرد. ضمن توجه به بودجه ریزی نظارت و تفحص از چگونگی هزینه شدن بودجه ها حداقل در ده سال گذشته در استان می تواند برخی گره های کور را باز و راه توسعه استان را هموارتر نماید .

 

🔸استفاده از موقعیت و ظرفیتهای کشاورزی و دامپروری و معادن و ذخایر استان و جلوگیری از خام فروشی آن در استانهای همجوار و حتی صادرات و طراحی وایجاد چند کارخانه مادر نظیر پتروشیمی در چند نقطه استان و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی  می تواند زمینه سرمایه گذاران بخش خصوص را فراهم آورد. اما تا زمانیکه چندین پروژه بزرگ دولتی  در استان  تعریف و ایجاد نشود  این انگیزه برای بخش خصوصی  فراهم نخواهد شد.

🔸گرچه در چند سال گذشته پای  بنیادها و سازمانهای بزرگی نظیر  بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، و استان قدس رضوی  به استان باز شده اما حجم کارهای در دست اقدام آنان ناچیز است که نیازمند توجه ویژه می باشد.

🔸یقینامسئولین امر بدرستی انگشت را بر روی مشکلات  موجود    از عدم وجود  راههای موصلاتی مناسب گرفته تا بحران بیکاری و فقر و محرومیت ها  خواهند گذاشت اما آنچه که از شما توقع می رود  تلنگری بر عملکردهای گذشته و چگونگی صرف بودجه های استان است، عدم توجه جدی به استان لرستان این استان تاریخی وکهن و سرشار از نعمتهای خدا دادی از خاک و زمین و آب گرفته تا انواع معادن را  تبدیل به یک استان پژمرده و غمیگن نموده است،  حداقل کاری کنید تا با استفاده از داشته های خود استان  شادابی و خرمی و نشاط به استان ما بر گردد.

امیدواریم این سفر پایانی باشد بر بسیاری از سفرهای بی حاصل که جز ایجاد توقع در مردم  دردی را از الام چندین دهه آنان دوا ننموده است.

 

✍🏻 علی محمد نظری

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">