×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شیپور صلح و پایانی بر تنش های منطقه ای

شیپور صلح پایانی بر تنشهای منطقه

 

بدنبال توافق ایران و عربستان در پکن پایتخت چین فضای گفتمان با نگاه به پایان تخاصم در کشورهای منطقه ایجاد گردیده. در سایه همین توافقات روند سیاسی و امنیتی و اقتصادی و… دو و چند جانبه در دستور کار بازیگران منطقه است.

در این زمینه ذکر چند نکته ضرورت دارد.

۱__ علی رغم تحولات گسترده اقتصادی و سیاسی و پیوندهای گوناگون بین المللی  هنوز قدرت نظامی تعیین کننده جایگاه کشورها می باشد از این رو توافقات اخیر ارتباط مستقیم با توان نظامی ایران و نفوذ منطقه ای آن دارد. اگر برخی کشورها تا چند سال پیش فکر می کردند با بهره گیری از توان نظامی بین المللی قادر خواهند بود ملت ایران را تسلیم شرایط دلخواه خود نمایند پس از صرف هزینه هنگفت وبی حاصل  متوجه تاثیرات نا امن بودن منطقه شدند و خطر جدی را حس نمودند لذا  بنظر می رسد دنبال یک شرایط  با رویکرد جدید می باشند.

۲__  تجربه ثابت نموده است هرچه شکاف بین کشورهای منطقه ای بیشتر باشد زمینه حضور قدرتهای سلطه گر بیشتر بوده است.‌ برای پایان دادن به خصومت  بی حاصل که جز عقب نگهداشتن  و ویرانی  وکند شدن روند توسعه وفقیر شدن کشورها حاصلی نداشته باید پنجره ها را بسوی هم باز و با پشت سر گذاشتن دوران تلخ گذشته افق های روشن پیش رو را ترسیم نمود. هرچند مسیر طولانی تا سر منزل مقصود پیش رو باشد.

۳_ آنچه که ظرف همین مدت کوتاه دو ماهه در منطقه  اتفاق افتاد و یا در شرف اتفاق است بسیارنوید بخش و امید به آینده ای درخشان را در سایه مودت و دوستی بشارت می دهد. روند ایجاد شده حتی  کشورهای سلطه گر را ناچار به سمت  گفتمان رفع تنش سوق داده و شواهد امر حاکی از تغییرات گسترده در نگاه بین المللی نسبت به قاره آسیا ، بخصوص منطقه خاورمیانه در آینده خواهد بود .

۴__ نقش کشور ما در ایجاد شرایط موجود بی بدیل  است . کشور ما ظرفیت ایجاد تعادل و امنیت جهانی را دارد و میتواند نقش مهمتری در پایان تخاصمات بین المللی ایجاد کند. کشور ما به ظرفیتی از امنیت پایدار رسیده که وزن آنرا اندیشکده های نظامی و امنیتی جهان بیش از همه درک نموده اند. با بهرمندی از همین پشتوانه و توسعه آن ،گام در مسیر صلح و دوستی خیر خواهانه و جهان پسند است.

بسیاری از اهداف و دست آوردهای مد نظر《 با حفظ و تثبیت موقعیت فعلی》 درسایه  نگاه آشتی جویانه به عرصه بین الملل سریعتر و کم هزینه تر محقق خواهد شد. گفتمان این روزهای کشورها از اعراب گرفته تا آسیا و اروپا و حتی آمریکا نسبت به حل مسائل با ایران  اگر محقق شود می تواند سنگ بنای یک نگاه تازه باشد.

 

✍ علی محمد نظری

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">