×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
تفاوت تاثیر تحریم ها در روسیه و ایران

 

 

🔸پس از آغاز جنگ اوکراین ،آمریکا و اروپا اقدام به تحریمهای سنگینی بر علیه روسیه نمودند، حجم تحریمهای روسیه بیشتر از تحریمهای ایران است ( پنج هزار و پانصد وسی مورد، ) تحریم های ایران ( سه هزار و ششصد وشانزاده مورد) آنهم در شرایطی که روسیه در حال جنگ است و اتحادیه اروپا جسورتر از آمریکا بر آن پای می فشارد. اکنون که حدود دوماه از بروز جنگ وتحریم روسیه می گذرد نرخ روبل روسیه تقریبا برابر با قیمت قبل از شروع جنگ و تحریم است. مفهوم آن این است که نه جنگ و نه تحریمهای اعمالی کمترین تاثیری بر اقتصاد وبازار روسیه نگذاشته است، برعکس این اروپا و حتی آمریکا هستند که بدلیل تحریم روسیه دچار مشکل و کمبود شده اند.

 

🔸قصد تایید سیاستهای دولت روسیه را ندارم، واینکه این شرایط برای آنان چقدر دوام بیاورد. بلکه غرض این است که چرا دولت مردان روسیه می توانند شرایط را مدیریت و از ایجاد شوک در اقتصاد و بازار خود جلو گیری نمایند، اما در کشور ما اینگونه نیست.؟

🔸 در قصه تحریم کشور ما فقط امریکا نقش دارد، و ظاهرا اروپا مخالف آن است گرچه در پشت پرده دستشان در یک کاسه است اما به لحاظ روانی همین ژست ظاهر مخالف می تواند بنفع اقتصاد کشور ما تعبیر گردد، وانگهی مسئولین دولتی ما هم که مدعی هستند، فن وفوت دور زدن تحریمها را میدانند و عمل می کنند اما با این حال هر روز شرایط اقتصادی و شوک به بازار و مردم بیشتر می گردد.!

🔸بنظر می رسد مشکل اقتصاد کشور ما قبل از اینکه متاثر از شرایط خارجی باشد گرفتار شرایط و سیستم ساختاری داخل است، تصمیم گیری در بسیاری موارد دلسوزانه و مسئولانه نیست بلکه رفع تکلیفی و روز مرگی در آن آشکار است.

🔸 وجود سازمانهای گوناگون نظیر تنطیم بازار، سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان، اطاقهای مجلل اصناف، سندیکاهای صنفی، انواع کمیته های نظارتی و کنترلی و…. همه اینها برای رفع مشکل وبهبود اوضاع است ،وقتی که همه این تشکلها کاری نمی توانند انجام دهند و چه بسا برخی از آنان خود مرکز ایجاد تنش در بازار هستند ودر بسیاری از گرانیها و احتکارها مستقیم یا غیر مستقیم دخیل هستند وجودشان چه ضرورتی دارد؟!

بنظر می رسد دولت انقلابی لازم است همانطوریکه رئیس جمهور محترم در جلسه اخیر شورای اداری به حق مطرح نمودند رو دربایستیها را کنار بگذارد.

🔸واقعیت این است اقتصادکشور ما قبل از اینکه گرفتار تحریم دشمنان باشد گرفتار مافیاهایی است که در این سازمانها و اطاقهای گوناگون لانه کرده اند. اگر تعلل و کوتاهی در سیستم اداری را به آن اضافه نمائیم متوجه می شویم یک انقلاب اداری و ساختاری از ضرورتها می باشد. 《می گویند کشور با کمبود روغن مواجه است در همان حال گزارش می شود هزاران تن روغن در گمرکات دپو و حتی روی عرشه کشتی ها در دریا منتظر ترخیص است این تعلل ها جز اینکه ذهنها را متوجه یک هماهنکی بین مافیا ها می کند دلیل دیگری نمی تواند داشته باشد.》

🔸انقلابی عمل کردن دولت در برخورد با اینگونه مشکلات نماد عمومی پیدا می کند. هماهنگی بین قواه که یک آرزوی چندین دهه در کشور بود اینجا باید خود را نشان دهد ، مطلبی که نیروهای انقلابی بدرستی همواره روی آن تاکید می نمودند که بیش از ۶۰ درصد مشکلات ریشه در داخل دارد اکنون با مقایسه تاثیر تحریم در کشور روسیه و ایران بخوبی نشان می دهد که مطلب درست و به حقی بود. اما اینکه اکنون برای عبور از این بحران شرایط در کشور مهیاست امورات چرا به کندی انجام می گیرد وحتی در مواردی نظیر داستان خودرو سازان عکس هم اتفاق می افتد از عجایب روزگار کشور است.!

🔸توقع این است دولت انقلابی با قاطعیت تمام وارد فاز برخورد گردد، حتی در صورت لزوم برخی از این سازمانها را منحل کند فراتر از آن اگر ضرورت دارد برخی بانکهای خصوصی را دولتی نمایند .

🔸تا زمانیکه مخلان امنیت اقتصاد کشور نقره داغ نشوند ویک خانه تکانی ساختاری و مدیریتی، و نیروی انسانی در بخشهای اقتصادی انجام نگیرد، این شرایط با توصیه و مصوبه و بخشنامه و دستورالعمل حل نخواهد شد ، انگار یک عده ای این سالها آنقدر چریده اند که پوست کلفت شدند و گوششان بدهکار تصمیمات دولت نیست. اگر تیم اقتصادی دولت توان حمل این بار را ندارد چه اشکالی دارد ترمیم گردد.

 

✍🏻 علی محمد نظری

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">