×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راهکارهای برای اشتغال زنان کار دلفان

راهکارهایی برای اشتغال زنان در شهرستان دلفان

 

در شهرستان دلفان مشارکت و اشتغال زنان با وجود فعالیت هایی که در زمینه های بسیاری دارند پایین و بهبود نمی یابد. نرخ بیکاری شان افزایش یافته است. سیاستگذاری‌های عمومی تا حدی موجبات این کاهش را فراهم آورده است، هرچند عوامل دیگری دخیل بوده‌اند از جمله ویژگی های جنسیتی و تحولات اخیر بازار…

 

درباره زنان کار هم شعار می توان داد ،هم برنامه عملیاتی.. البته در شرایط کنونی هر برنامه عملیاتی به دلیل نبود پشتوانه اجرایی در سطح شعار باقی خواهد ماند، با این حال در ارتباط با اشتغال زنان می توان به مواردی اشاره کرد.اگر یک نهاد یا ارگان مانند کمیته امداد، بهزیستی، جهاد کشاورزی و… پیش قدم شوند می توان با توجه به قابلیتهای اقتصادی منطقه و شهرستان دلفان، مانند کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری، کشت گلخانه ای، پرورش قارچ، بافت قالی، پخت نان خانگی خیاطی در منزل، چرم دوزی (دوره مهارت آموزی نیاز است) نمد دوزی برای ساخت عروسک، تولید و فروش ترشیجات، مربا جات، شوریجات خانگی و دست ساز، ادویه جات، خشک کردن میوه جات محلی، تولید شمع در خانه، بسته بندی حبوبات به صورت فردی در منزل یا به صورت گروهی در کارگاه‌های کوچک، بسته بندی خشکبار و سبزی تازه پاک کرده و گیاهان دارویی، پرورش قارچ، خرد کردن و بسته بندی قند، پرورش پرندگان خانگی مرغ و خروس و تخم مرغ بوقلمون غاز واردک، زنان در جامعه ما همیشه پا به پای مردان در فعالیت‌ها شرکت داشته اند.

از جمله کشاورزی دامپروری، خانه داری، بچه داری، تولید مواد لبنی محلی و بومی منطقه در قالب روستاییان و عشایر کوچرو، در این راستا می‌طلبد که اشاره کوچکی به فعالیت های زنان در جامعه داشته و در این خصوص پیشنهاداتی در مورد اشتغال زنان در فعالیت های جامعه ارائه شود.

 

با دعوت از سرمایه داران و ساخت کارگاههای تولیدی و استفاده از نیروی کار زنان، مواردی در بالا عنوان شد و یکی از مواردی که ذکر شد شامل صنعت بسته بندی (حبوبات، عسل، روغن حیوانی) که بایستی برای اشتغال زنان و ارائه خدمات به کشاورزان و تولید کنندگان بصورت ریشه ای و عملیاتی و اجرایی انجام شود.

به این صورت که از تمامی سرمایه داران شهرستان دلفان جهت ساخت و راه اندازی کارگاهها و بنگاههای بسته بندی حبوبات ( گندم، نخود، عدس، لوبیا و سایر غلات ) دعوت به همکاری شود.همچنین از کشاورزان تقاضا شود که محصولات خود را مستقیم بجای فروش به دلالان و واسطه ها به این بنگاهها و کارگاهها ی راه اندازی شده در شهرستان بفروش برسانند. که در این کارگاهها زمینه اشتغال زنان جویای کار  فراهم گردد. که هم با بسته بندی محصولات و هم به اسم شهرستان دلفان به این معضل خاتمه گردد.

 

نخود دلفان که مرغوب ترین نخود کشور است که بصورت ارگانیک بوده و با رنج و مشقت  زیاد و بصورت کاملا سنتی کاشت و برداشت می شود.

 

از آنها بصورت فله ای و مستقیم خریداری شده  و اکنون به اسم استان کرمانشاه بسته بندی می شود و در بازارهای کشور و دنیا،خودنمایی می کند که با این راهکار از صادرات به شهرهای اطراف  جلوگیری گردد. و دسترنج کشاورزان عزیز با اسم این شهرستان در بازارهای داخلی و خارجی  به فروش برسد. امیدواریم مسئولان امر با دعوت از سرمایه داران و امید و دلگرمی به کشاورزان و اشتغال زنان در این خصوص را به جد،پیگیر باشند و با راه اندازی‌،کارگاهها و بنگاههای مذکور و با عملیاتی و اجرایی نمودن محصولات دلفان را با برند دلفان  بسته بندی و روانه بازارهای داخلی و خارجی نمایند..

 

✍🏻زهرا نجاتی فرهنگی و دانشجوی دکترای جامعه شناسی و مسائل اجتماعی ایران

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">