×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 8 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سال مهار تورم و رشد تولید

سال جدید مهار تورم و رشد تولید

 

آغاز سال جدید و تحول در طبیعت و وزش نسیم بهاری همزمان با شروع بهار معنویت  ماه مبارک رمضان را خدمت همه مردم عزیز تبریک و تهنیت عرض  نموده و از خدای بزرگ آرزوی موفقیت در همه ابعاد رندگی را برای مردم نجیب و عزیز خواستاریم.

سال جدید را رهبر معظم انقلاب  سال مهار تورم و افزایش تولید نامگذاری نمودند، وتاکید داشتند که مشارکت مردم در اقتصاد کشور باید افزایش یابد.

 

چند سال پیش در همین پایگاه خبری دلفان نیوز  مطلبی تحت عنوان 《  ضرورت نهضت تاسیس شرکت های تعاونی روستا محور》 را بیان کردیم،  اگر اقتصاد کشور را به دو بخش ( اقتصاد کلان و اقتصاد خرد ) تقسیم کنیم  برای مشارکت مردم در اقتصاد کشور راههای مختلفی وجود دارد.

 

اول نقش مردم در اقتصاد کلان

برای تقویت مشارکت مردم بهترین شاخص حضور مردم در بورس و خرید سهام  و سرمایه گذاری درشرکتهای و مجتمع های اقتصادی کلان است  برای حضورمردم و فعالیت در بازار بورس اولین اهرم تاثیر گذار  اعتماد به سیستم اقتصادی کشور  و عملکرد وبیلان کاری روشن بنگاههای اقتصادی می باشد متاسفانه این بخش در سالهای اخیر همانند برخی دیگر از بخشها به دلیل عملکردهای غلط دچار آسیب گردیده که باید مسئولین امر در جهت اعتماد سازی اقتصادی  با تحول در ساختار شرکتها و شفافیت عملکردها  گامهای اساسی ومهمی را بردارند. تا زمینه حضور گسترده مردم حتی با سرمایه ها و اندوخته های اندک در این بخش اقتصاد مهم فراهم آید.

 

دوم اقتصاد خرد

یکی از مهمترین راههای مشارکت مردم در اقتصاد خرد یا کوچک  تاسیس شرکتهای تعاونی و خصوصی  در ابعاد مختلف می باشد  که نگارنده از آن بعنوان《 راه اندازی نهضت  تاسیس شرکت تعاونی یاد می کنیم》 اگر در هر روستا چند شرکت تعاونی در خصوص ایجاد مشاغل خانگی، رونق و یک پارچه سازی اراضی کشاورزی، دامپروری ….  و ایجاد فعالیتهای متناسب با همان روستا تاسیس وشروع بکار نماید در سطح کلان کشوری بخش بزرگی از اقتصاد مردم محور خواهد شد.  در این زمینه دولت اعتبارات خوبی را تخصیص داده ولی خروجی آن بسیار کم و با نوعی بی تحرکی مواجه است  همین الان  بودجه ایجاد مشاغل خانگی و وامهای با بهره کم  موجود است از کمیته امداد گرفته  تا اداره کل کار و امور اجتماعی  حتی بخش عشایری و کوچ رو و بهز یستی و…. تتها با بر گزاری یک دوره کوتاه مدت با سازمان فنی و حرفه ای و کسب مدرک کار آفرینی در رشته مورد نظر  می توان یک‌شرکت و شغل چند نفره ای را ایجاد نمود  اما چرا در این زمینه اطلاع رسانی کامل نمی شود تا مردم در جریان آن قرار بگیرند.؟! پیشنهاد می شود دولت محترم در این زمینه  دو کار عمده را انجام دهد.

 

۱__   هر سازمان و اداره دولتی که براساس تفاهم نامه های انجام گرفته سهمیه ایجاد اشتغال را داشته چنانچه به تعهد خود عمل نکرده  و نتوانسته بودجه تخصیصی را جذب نماید  با مسئولین آن سازمان برخورد قاطع داشته باشد تا این بی تفاوتی در تعهدات که تبدیل به یک بیماری در برخی ادارات دولتی گردیده پایان یابد.

 

دوم

دولت  گزارشات ارسالی مسئولین امر مبنی بر ایجاد اشتغال را بدقت بررسی و صحت و سقم آنرا در یک فرایند ارزشیابی مورد کاوش قرار دهد برخی از بودجه های ایجاد اشتغال  در تبانیها بین افراد خاص و آمار سازیهای کاذب حیف ومیل می گردد برای شروع کار وضعیت زنان کار  و میزان بودجه تخصیصی ایجاد اشتغال برای آنان و عملکرد مسئولین مورد بررسی قرار گیرد به  سرنخها خوبی خواهید رسید‌

 

چند روز پیش با مسئول ایجاد اشتغال کمیته امداد  یکی از استانها صحبت می کردم  او می گفت برای ایجاد اشتغال هیچ مشکل بودجه ای نداریم  مهم ساز وکارهای ایجاد اشتغال است . به نظر نگارنده هیچ سازو کاری هم مهمتر از تاسیس شرکت های تعاونی توسعه محور وجود ندارد ای کاش مسئولین ما بر این‌ مهم تکیه می کردند که زمینه تحول اقتصادی را از روستاها آغاز می نمودند  فرایند تاسیس یک شرکت اکنون به کمتر از ده روز رسیده ، مردم باید همت کنند و مسئولین باید اطلاع رسانی نمایند  برگشت بودجه های ایجاد اشتغال با بهره های ناچیز چند درصدی  از طرف مدیران هر استان و شهرستانی نوعی خیانت باید محسوب گردد .امیدواریم مسئولین امر تا فرصت پایان سال مالی (تیرماه) نسبت به جذب واقعی آن در هر سازمان و اداره ایکه تعهد ایجاد نموده اقدام نمایند.

 

✍  علی محمد نظری

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">