×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نقش مدیران درتحولات توسعه محور

 

 

🔸آبادانی و توسعه پایدار در هر کشور و استان و شهری به شدت وابسته به مدیریت اداری آن منطقه است. درست است که محور تمام فعالیتها به تخصیص اعتبار و تامین بودجه وابسته است، اما این مدیران لایق هستند که با خلق فرصت ها هم ایجاد سرمایه می کنند و هم در جذب اعتبارات راههای میان بر را انتخاب می کنند.

 

اینطور نیست که تمام مشکلات موجود در شهر و استان و کشور ما بدلیل کمبود اعتبارات یا بودجه باشد، اتفاقا در بسیاری موارد بودجه های تخصیصی حیف ومیل و نفله هم می شود دلیل آن هم سوء مدیریت است .

 

صرف وابستگی به بودجه های مرکزی راه خلاقیت ها را می بندد و مهمترین عامل توجیه نا کارآمدیهاست، در حالیکه ظرفیت های موجود در هر منطقه خود بزرگترین پتانسیل برای ایجاد تحول و توسعه آن منطقه است.

 

🔸برای نمونه در بخش کشاورزی تا کنون چقدر تلاش شده با توجه به کمبود منابع آبی در جهت گسترش آبیاری نوین با هماهنگی و هدایت مردمی و براساس یک برنامه مدون حرکت شود، ؟ با توجه به شرایط موجود و تنگناهای آبی جز در موارد خاص باید نقطه ای از کشور وجود نمی داشت که تحت پوشش سیستم آبیاری نوین نباشد .

 

بر اساس برخی گزارشات کسانی وجود دارند که از راههای غیر قانونی اقدام به حفر چاه آب نموده و سالیانه با اجاره دادن آن صدهها میلیون کسب در آمد می کنند و یک ساله ره چندین دهه را طی می کنند.

 

این اتفاقات نا خوشایند نمی تواند از چشم مدیران مربوطه مخفی باشد ! اما چگونه اتفاق می افتد. ؟!

 

🔸یکی از مشکلات برخی از مدیران ما این است که برنامه محور نیستند، دلیل اصلی آن هم این است که بر اساس تعهد و سواد و تخصص واقعی انتخاب نمی شوند تا با بهره گیری از آن اقدام به تهیه برنامه وترسیم چشم انداز حوزه کاری خود نمایند.

 

اینگونه مدیران که متاسفانه تعدادشان هم کم نیست چون بر اساس زد وبندها و سفارشات این وآن سر کار می آیند و از خود بار علمی لازم را ندارند دچار روز مرگی و حتی دوندگیهای نه تنها بی حاصل بلکه هزینه ساز می گردند.

 

این روزها برخی مدیریت جهادی را در سرکشی از این اداره و آن مجموعه خلاصه نموده اند گرچه این سرکشی ها لازم و ضرورت دارد و از اصول مدیریتی می باشد اما این به هیچ عنوان نمی تواند نماد یک مدیر انقلابی و جهادی باشد. مدیران جهادی قبل از هرچیز برنامه محور هستند و میدانند که از مجموعه های تحت امر چگونه بازرسی و سرکشی نمایند که تاثیر گذار باشد.

 

مدیران جهادی و انقلابی دغدغه مردمی دارند و درجهت رفع مشکلات و مسائل پیش روی مردم در حوزه کاری آرام و قرار ندارند.

 

مدیران جهادی کمترین جلسات تکراری و خسته کننده را دارند و بدنبال حواشی نیستند. بیشتر در میدانهای عمل حضور می یابند و خود قبل از مجموعه پای کار هستند.

 

مدیران جهادی بدنبال فرصت سازی هستند تا از منابع موجود و داشته های منطقه مدیریتی نهایت بهره برداری را با مشارکت خود مردم انجام دهند.

 

باندها و مافیای فساد در حوزه کاری مدیران جهادی هیچگاه رشد و نمو نمی کنند، و عرصه برای حضور آنان تنگ است

 

🔸برای پیشرفت و توسعه نیاز به خلاقیت است اما این خلاقیت ها و فرصت سازیها کار هرکسی نمی تواند باشد. برخی افراد هستند که ذاتا پیش زمینه این نوآوریها را دارند باید اجازه داد و تلاش نمود تابه میدان آورده شوند. اینکه مدیریت واقعی قربانی تفکر جناح وباند بازی کاذب گردند ظلم به کشور، استان و شهر است. تعهد و پایبندی به ارزشهای دینی در کنار خلاقیت و نو آوردی مهمترین فاکتور مدیران موفق است.

بسیاری از جوانان پر شور و پر انگیزه در هر شهر ودیار وجود دارند که این انگیزه ها در وجود آنها موج می زند. در برخی نوشتارها عرض کردم اگر یکی از مهمترین شاخص انتخاب و تداوم مدیریت مدیران ما جدای از تعهد و پایبندی به ارزشها اجرای طرحهای تحولی و توسعه محور بر مبنای بازه زمانی خاص در حوزه کاری باشد ، بسیاری از مسائل حل خواهد شد.

 

✍🏻 علی محمد نظری

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">