×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
🔸ضرورت تبیین فرهنگ تحول و توسعه اقتصادی

🔸ضرورت تبیین فرهنگ تحول و توسعه اقتصادی

 

🔸سالهاست که اقتصاد دانان کشور، نخبگان دانشگاهی و جریان های سیاسی بر سر این موضوع که اقتصاد کشور نیازمند اصلاح عمیق است توافق دارند.

از قضا تمام دولت های بعداز دفاع مقدس هم با شعار اجرای این تحول و اصلاح آن سر کار آمدند. شاید نوع شعارها متفاوت بود اما هدف کلی آنان اصلاح اقتصاد بود. به دلایل خاص داخلی و خارجی و منش مدیریت دولتها در هر دوره علی رغم پیشرفت های چشمگیر ، عملا آنچه مد نظر بود و شعار داده می شد بطور کامل محقق نشد.

یکی از مولفه های مهم توسعه و شتاب اقتصادی در هر کشوری ایجاد فرهنگ توسعه و تبیین آن در جامعه است. چرا که در سایه اجرای سیاستهای اقتصادی گاه آسیب های اولیه و زود گذری بوجود می آید و چنانچه مردم نتوانند فرهنگ توسعه مورد نظر را هضم کنند قادر به همکاری با دولت نمی شوند و آنگاه مشکلات دیگری پدیدار می گردد.( تبیین فرهنگ اقتصادی نوعی واکسینه کردن مردم است )

🔸بی شک رفاه و آرامش و آسایش مردم خواست هر دولتی است. و شاید دلیل کوتاهی برخی از دولتها در عدم اجرای به موقع اصلاح اقتصادی توجه به همین امر بوده است‌. اما این تعلل اکنون تبدیل به یک بیماری خطر ناک شده که وضعیت اقتصاد کشور ما را اورژانسی نموده است.

🔸همه میدانند و میدانیم که کشور ما یک کشور ندار نیست که نتواند از این شرایط عبور کند . گرچه تعلل های صورت گرفته در این زمینه قابل توجیه نیست. اما زمان آنکه یقه همدیگر گرفته شود و هرکس و هر جناح دیگری را مقصر بداند هم نیست. اینگونه جدالها نه تنها دردی را درمان نمی کند. بلکه موجب نفوذ بد خواهان هم می شود.

آنچه که لازم است اینکه همه کمک کنند تا اکیپ درمان کار خود را بدرستی انجام دهند. وبرای این مهم همه باید نقش آفرینی کنند هم جریانات سیاسی و هم نخبگان علمی و دانشگاهی و هم مردم، باید برای تحول اقتصادی کشور اتحاد فراگیر را جایگزین بگو مگوهای بی حاصل نمایند.

🔸یکی از خصوصیات فرهنگ غنی ایران اسلامی این بوده است که مردم در شرایط سخت همواره متحد بوده و اجازه نفوذ به بیگانگان که هیچگاه خیر خواه ملت نبوده اند را نداده اند.

🔸بنظر می رسد وظیفه عمومی همگانی در این شرایط حمایت قاطعانه از عملکرد دولت است البته دولت محترم هم باید یک اتاق فکر منسجم از نخبگان اقتصادی و دانشگاهی تشکیل دهد تا در کنار دولت بعنوان مشاورین امین گام به گام شرایط را متناسب به موقعیت کشور به پیش ببرند . هماهنگی و همدلی بین تیم اقتصادی دولت و نخبگان علمی کشور یک ضرورت اجتناب نا پذیر است . گفتمان اصلاح و توسعه اقتصادی باید گفتمان قالب در کشور باشد. کشور ما دارای بنیه فوق العاده قوی در زیر ساخت های توسعه است برای تضمین آینده امیدوار آن نیازمند عزم و اراده و اتحاد وفاق ملی دولت و ملت است.

 

✍🏻 علی محمد نظری

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">