×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تحلیلی بر حوادث منطقه خاورمیانه

تحلیلی بر حوادث منطقه

 

این روزها با تغییر تاکتیک میدانی حماس یکی از استراتژی های  اشتباه آنها اصلاح گردید وآن اینکه پس از حمله اولیه حماس و شوک بزرگ به اسرائیل  به هردلیلی که فعلا چندان مشخص نیست حماس و طرفدارانش خواهان آتش بس شدند ، (گرچه می توان گفت همه از خوی خشونت آمیزی ارتش اسرائیل خبر داشتند و لذا برای جلو گیری از کشتار مردم همواره پیشنهاد آتش بس داده می شد) اما اسرائیل فکر کرد دست حماس خالیست واین پیشنهاد آتش بس از روی ضعف آنان است  در غیر این صورت به حملات خود در داخل اسرائیل ادامه می دادند ،از این رو با هجوم وکشتار مردمی صفحه سیاهی را در تاریخ فلسطین ثبت نمودند.

  ازچند هفته پیش آمریکا و طرفداران اسرائیل بدلایل مختلف ازجمله عدم انسجام جهانی در ماه مبارک رمضان در حمایت  از فلسطین و جلوگیری از  شکاف بیشتر بین مردم و دولت های عربی و ناتوانی در توقف حملات یمن به کشتی ها ، پیشنهاد یک آتش بس محدود را در دستور کار دارنداما این بار حماس 《البته فرماندهان میدانی حماس》 زیر بار آن نرفتند و همین امر موجب شد تا موضع آنها هم در میدان جنگ وهم در فضای سیاسی تقویت گردد بطوریکه امریکا که تاکنون هر قطعنامه پیشنهای آتش بس را در سازمان ملل وتو می کرد خود قطعنامه پیشنهادی آتش بس را  طرح نموده که  از طرف روسیه و چین وتو شد و این وتو مورد استقبال حماس قرار گرفت.و نشان از یک هماهنگی قبلی دارد.

همه  مقامات حال وسابق اسرائیل متفق القولند که آنچه تاکنون  در غزه حاصل شده جز شکست نمی باشد . زیرا حماس  توان بالایی از نیروهای نظامی خود را در الرفح حفظ و جنگ چریکی را در تمام مناطق غزه انجام میدهد و هنوز گروگانهای اسرائیل در اختیار حماس هستند.

اما نکته مهم وکلیدی بحث حمایت روسیه از حماس است که در ابتدای جنگ مخفی می شد ولی اکنون با وتو قطعنامه آتش بس در حمایت از مقاومت فلسطین آشکار گردید.  با توجه به پیشرویهای اخیر روسیه در جنگ اوکراین تلاش غرب این بود که بتواند روسیه و شخص پوتین را در میدان انتخابات با مشکل مواجه کنند آما پوتین  با توجه به پیشینه عضویت در کا گ ب  و تجربه چهار دوره شش ساله ریاست جمهوری از تک تک مسئولین اروپایی با تجربه تراست .

انفجار تروریستی دیشب  یک سالن کنسرت  در حومه مسکو  گرچه کار داعش است ورسما آنرا پذیرفتند آما این داعش از جنس اسرائیلی  است وهیچ ارتباطی با اوکراین و ناتو ندارد اتفاقا سازمانهای جاسوسی غرب از چند هفته پیش خطر اینگونه انفجار را پیش بینی واعلام کرده بودند  .

امریکا واسرائیل در شیوه مدیریت جنگ غزه دچاراختلاف  شده اند و شاید حمایت پنهانی اسرائیل از انفجارات مسکو هم یکی از آن اختلافات باشد . پوتین در اولین واکنش خود به انفجارات تروریستی مسکو گفت علی رغم این حوادث ما دست از حمایت حماس بر نخواهیم داشت. این جمله بسیاری از معادلات پنهان را عریان خواهد کرد و شرایط در اوکراین  و غزه هم درجنگ و هم در سیاست وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

 

✍ علی محمد نظری

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">