×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 8 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تحلیلی بر حوادث منطقه و جنگ اوکراین

تحلیلی بر حوادث منطقه و جنگ اوکراین

 

بدنبال بن بست ایجاد شده در غزه و گسترش نارضایتی در شهرها ، دولت اسرائیل علاوه بر تنش های داخلی نظیر (تظاهرات خیابانی  درگیری و تنش در داخل جلسات کابینه دولت، استعفای برخی فرماندهان ازجمله رئیس اطلاعات کل ستاد ارتش)  با موج جدیدی از انزجار بین المللی که از دانشگاههای آمریکا آغاز شده روبرو ست که به گفته خود مقامات اسرائیل در طول ۵۰ سال گذشته بی سابقه است.  کابینه جنگ در اسرائیل برای برون رفت از شرایط موجود دو گزینه را انتخاب کردند ، اول حمله به رفح که از دید آنها آخرین پایگاه حماس محسوب می گردد. دوم تکمیل تمرکز نیروهای ارتش در مرزهای لبنان برای حمله به حزب الله ، علی رغم اینکه آنها تاکنون جز کشتار و ویرانی در غزه به هیچکدام از اهداف مطرح شده نرسیدند بنظر می رسد در رفح شاهد یک جنگ سخت و سر نوشت ساز باشیم.

همزمان با  تدارک حمله به رفح ، تجمع و تمرکز نیروهای ارتش اسرائیل در مرزهای لبنان تکمیل گردیده وشواهد نیز حاکی از تهاجم قریب الوقوع  به جنوب لبنان است، در این زمینه حزب الله هم  با استفاده از سلاحهای جدیدتر نسبت به گذشته و عمق بخشی به اهداف مهمتر در خاک اسرائیل نشان داده که از آمادگی لازم برخوردار است.

هیمنه  اسرائیل  بعنوان بچه لات منطقه پس از ضربات مهلک، شکسته و سران آن دچار یک سردر گمی در تصمیم گیری شده اند.( تنها کار موفق آنان تا کنون ترور هدفمند برخی فرماندهان محور مقاومت بوده که براساس اطلاعات و  نفوذ عناصر جاسوسی شکل گرفته است و جای تامل دارد. )

  تزریق بودجه ۱۹ میلیارد دلاری آمریکا  علاوه برچراغ سبز شروع جنگ به اسرائیل  نوعی متقاعد کردن جامعه یهودی تباران آمریکا محسوب می شود ، و پیش بینی می گردد که شعله های آتش در غزه و لبنان بیش از گذشته شرایط را براسرائیل تنگ تر نماید.

در جنگ اوکراین روسها در طول چند ماه گذشته با پیشروی و تصرف مناطقی از جمله چندین شهرک در خاک اوکراین تسلط خود بر جنگ را نشان دادند . از آنطرف اوکراین بدلیل مشکلات روحی سربازان در خطوط مقدم جبهه و عقب نشینی های گام به گام و تسلیم شدن بجای مقاومت وضعیت مناسبی ندارد .رئیس جمهور اوکراین عدم پشتیبانی غرب را دلیل این وضعیت دانسته  پس از تصویب بودجه ۶۹ میلیارد دلاری آمریکا و سرازیر شدن کمک های نظامی به اوکراین علی رغم این حجم پشتیبانی بنظر می رسد  آنچه وارد اوکراین می شود در مقابل تسلیحات روسها از سطح‌پایین تری برخوردار است ( رو نمایی از سامانه اس ۵۰۰ در روسیه شرایط میدانی را بیش از گذشته  بطور چشم گیری تغییر خواهد داد) ارتش اوکراین ،هم از لحاظ روانی با مشکل مواجه است وهم  از نظر تعداد نفرات جنگجو، بطوریکه به سفارتخانه های خود در غرب ابلاغ نموده از تمدید پاسپورت اتباء خود جلوگیری و آنها برای تمدید حتما باید به اوکراین برگردند و چون همه میدانند بازگشت به اوکراین به منزله اعزام به خطوط مقدم جنگ است از این کار سر باز میزنند.

در یک جمع بندی کوتاه علی رغم پشتیبانی محکم آمریکا از هر دو محور جنگ هم اسرائیل و هم اوکراین شرایط به نفع آنان نیست و تحولات پیش رو شرایط را برای آنها بدتر از گذشته خواهد کرد. آنچه که می تواند ازگسترش شعله های آتش جلو گیری نماید موضوع آتش بس و پایان دادن به تنش ها است که متاسفانه در دستور کار سازمانهای بین المللی و منطقه ای قرار ندارد.

 

✍علی محمد نظری

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">