×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 19 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تکنولوژی مدرن و تاثیر آن بر زندگی اجتماعی

تکنولوژی نوین ، تحولات و تشنجات

 

دست یابی به تکنولوژی مدرن و تاثیر آن بر زندگی اجتماعی و استقبال جامعه بشری از آن   شرایط  جدیدی را پیش روی جهان قرار داده است که لاجرم باید به استفاده از آن تمکین نمود.  سرعت نوآوریها  تا خلق هوش مصنوعی تداوم و این روند همچنان با سرعت  به پیش می رود. وبسیاری از ناممکن ها و آنچه  که در تصورات نمی گنجد در آینده ای نه چندان دور ممکن  ودر اختیار بشریت  قرارخواهد گرفت.

 

.  این تحولات گرچه  جهان را سرشار از نو آوری می کند که آرامش و امید به آینده  والبته وابستگی همگان را درپی دارد . درعین حال آثار مخربی را هم از خود بجای گذاشته  که خسارتهای آن هم کم نبوده است.

( القاء سبک جدیدی از زندگی،  تخریب خورده فرهنگ های بومی، در هم شکستن سنن واداب نهادینه شده محلی ، اختلاف فکری بین نسلی ، و …..)  که هر کدام از اینها تبدیل به دره عمیقی شده که نسل های جدید و قدیم را در دوسوی آن قرار داده است.

آنچه که می توان از روند تحولات حس کرد اینکه  بسیاری از حکومتها در مقابل صلابت و سرعت و تاثیر گذاری این 《نو تکنولوژی 》اگر نگوییم در مانده بلکه  حیران و سر گردانند. زیرا خلاقیت های پدید آمده علی رغم تخریب برخی میراثهای گذشته، مردم پسند است و همین جذابیت ها ست که  مردم کشورها بخصوص نسل جوان را  میداندار تحولات نموده است.

چالش اصلی برای دولتها نداشتن برنامه جهت استفاده صحیح از این تکنولوژی غالب روز  است. سیستم اداری حتی در کشورهای مدعی پیشرو هم نتوانسته خود را با سرعت نو آوریها هماهنگ کند  قوانین جهانی و بین المللی و درون کشوری نسبت به تاثیر گذار بودن این فن آوریها  غافل گیر و عدم برنامه ریزی مناسب برای دراختیار گرفتن علوم پیشرفته انحصار آن را محدود و تبدیل به چالش حاکمیتها کرده  است.

سرعت تاثیر علوم تجربی واکادمیک در زندگی اجتماعی  آنچنان بالاست که هنوز دست آورد جدید جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده  تکنولوژی بعدی با سرعت  بیشتر در راه است . دولت برای جلوگیری از آسیب های ناشی از این فن آوریها   می تواند با ایجاد مراکز علمی تحقیقی از یک طرف آموزش عمومی را  در دستور کار قرار دهد و همزمان ساختار اداری خود را متحول ،بطوریکه جامعه را اغناء نماید. و از طرفی توان شرایط پذیرش  داده های علمی را بر مبنای باورها و ایده های پایه ای و ریشه ای نظیر اخلاق ، ارزشها ، فرهنگ ، خانواده و… شکل دهند ودر حقیقت   آسیب این علوم را که بیشتر در این حوزه ها تاثیر گذار است  کمتر نماید..

نسل جدید چه بخواهیم  و چه نخواهیم با تسلط بر داده های نوین  توقعات و اندیشه های جدیدی مطالبه می کند . واین نگرانی وجود دارد که  بدلیل لجاجت یا مقاومت منفی نسل قدیم اخلاق ، فرهنگ ، ارزشهای دینی ، و….آسیب جدی ببیند. ضروری ترین راه پیش روی دولت آموزش عمومی برای برجسته نگهداشتن ارزشها ست والبته زمانی این مهم تاثیر گذار است که ابتدا . کار گزاران دولتی به آنها باور داشته و صادقانه عمل کنند. دیگر دوران مخفی کاری در انجام امورات  یا توجیهات غیر قابل هضم برای مردم گذشته است .

آموزش مد نظر باید در ابعاد مختلف و توسط مراکز تخصصی انجام گیرد زیرا جامعه فهم درست تشخیص دادن کار کردهای آموزشی صادقانه را دارد و در صورتیکه حس کند اینگونه آموزشها از سر دلسوزی و نیاز جامعه طرح می گردد حتما از آن استقبال خواهد نمود.هرچه در این زمینه  دیرتر اقدام شود هزینه های اجتماعی آن بیشتر خواهد بود.وسقوط قشرهایی از دو نسل موجود به دره پیش رو حتمی می باشد.

 

✍  علی محمد نظری

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">