×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 20 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خیز چین برای صلح جهانی

خیز بلند چین برای صلح در جهان چند قطبی

 

تحولات پر شتاب جهانی در قاره آسیا و فعالیت این روزهای دولت چین که با ایجاد یک استراتژی صلح طلبانه این قاره و دولت کمونیست 《جناب شی》 را در کانون توجه همگان قرار داده و کدخدای قلدر یک قرن اخیر جهان را دچار سر در گمی نموده بطوریکه انگشت حیرت در دهان به تماشای بر باد رفتن تمام سناریوهایش نشسته!..

آمریکا با سوار شدن بر موج پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم و بمباران شیمیایی هیروشیما و ناکازاکی  و اعمال سیاست رعب و وحشت و تبلیغ جنگ سرد و دو قطبی نمودن جهان بیش از هشتاد سال در سایه آن سیاستها  منافع خود را در جهان دنبال  که حاصل آن جنگ های منطقه ای بود و میلیونها انسان را کشته یا بی خانمان نمود و دوره ای تلخ و پر نفرت  از ابرقدرتی خود را به میراث گذاشت.

 

چین بعنوان یک کشور که علاوه بر جمعیت و موقعیت جغرافیایی در بعد اقتصادی پس از اصلاح ساختار اقتصاد《 جایگزینی اقتصاد آزاد به جای اقتصاد سوسیالیستی 》 بسیار هوشمندانه و بدون هیاهو  و بر اساس منافع ملی خود، سایه به سایه سیاست های آمریکا را رصد و تعقیب نمود  و اجازه نداد چالشها و بحرانهای متداول و گاها هدفمند آمریکا و غرب آنها را درگیر حواشی مختلف و دچار انحراف در استراتژی نمایند و با اتخاذ سیاستهای متغیر و نگاه درست به آینده از کنار همه بحرانها عبور و روز بروز بر میزان توسعه و نو آوری خود افزود وتا حیاط خلوت آمریکا و غرب پیش روی نمودند.

فارق از اینکه حاکمیت چین چه ایده و مذهب و گرایش ایدئولوژی دارد و اتخاذ این سیاست تا کجا ادامه داشته باشد .باید بر این شیوه و منش جهان پسند( ایجاد صلح جهانی )  آفرین گفت قطار صلح و دوستی که با سوار شدن ایران و عربستان در ایستگاه پکن به حرکت در آمد  یک به یک مسافران متخاصم دیروز  را از چهار گوشه جهان سوار وبرای فشردن دستان هم راهی پکن می کند . پیشنهاد صلح بین روسیه واوکراین ، که علی رغم میل امریکا چراغ آنرا چین روشن نمود و با استقبال طرفین مواجه گردید و سفر این روزها مکرون رئیس جمهور فرانسه و دبیرسیاسی  اتحادیه اروپا به پکن نوید بخش پایان جنگی است که ممکن است هر لحظه کنترل آن از دست فرماندهان روس یا اوکراین خارج و تمامی کره خاکی را در بر بگیرد .

امروز  سانس آخر دوستی ایران و عربستان در پایتخت چین اجرا و وزرای خارجه دو کشور پس از چندین سال تخاصم بی جهت و پر هزینه فصل جدیدی از روابط را آغاز نمودند تا پایانی باشد بر روابط متزلزل دهه های گذشته با جهان عرب. همزمان حضور مکرون رییس جمهور فرانسه ودبیر سیاسی اتحادیه اروپا  روزهای شلوغی را در پکن رغم زده که خروجی آن  پایان سلطه تک قطبی آمریکا بر جهان و پایه گذاری یک جهان چند قطبی بر مبنای صلح و دوستی  خواهد بود.

 

امید آن می رود کشور ما  که با عبور از راه پر سنگلاخ  در هموار سازی  شرایط جدید (جهان چند قطبی آینده )  نقش اساسی داشته است   بر اساس منافع ملی شهر تاریخی تهران را در سالهای آینده  به مرکز کنفرانسهای بزرگ صلح و همگرایی بین المللی تبدیل نماید.

 

✍ علی محمد نظری

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">