×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
لزوم تغییر برخی رسومات در مراسمات

لزوم تغییرات دربرخی رسومات

 

مراسم عروسی بود زمان شام فرا رسید یک دو نفر از مردها جار می زدند اول غذای مردها را بدهید

اگر غذا کم آمد برای زنها و کودکان مشکلی نیست، مهم غدای مردهاست که باید سورانه بدهند( پولی که طبق رسوم در مراسمات به داماد می دهند)

 

وقتی غذای مردها را می دهند ساعتی شاید بیشتر طول می کشد تا آشپز غذای زنها و بچه ها را بدهد و چقدر این زمان دیر می گذرد ،بخصوص برای بچه ها و کودکان …. چرا باید چنین باشد آیا لازم نیست تغییری دراین مراسمات صورت بگیرد و چاره ای دراین خصوص اندیشیده شود و این رسومات بازنگری و تغییری داده شوند و فرهنگ سازی شود..‌

ارزش‌ها و هنجارهای رفتار از فرهنگی به فرهنگ

دیگر بسیار متفاوت است. هر فرهنگی الگوهای رفتار منحصر به خود را دارد که برای مردمی که از زمینه های فرهنگی دیگری هستند بیگانه می نماید.

رسم و رسومات و فرهنگهای انسانی‌ بسیار متفاوت اند در عین حال که فرهنگ هر جامعه زمینه های عمومی و مشترک با فرهنگ جوامع دیگر دارد ولی خصوصیات و پیچیدگی و سادگی های فرهنگی در هرجامعه مختص همان‌ جامعه‌ است..

بعنوان مثال درمورد کشور مصر زنها به بازار می روند و دادوستد می کنند و مردها در خانه‌ می مانند…..هرودوت این رفتار را برعکس رفتار عمومی نوع بشر می داند..

 

گاهی ممکن است نیازهای مهم یک گروه در هنجارهای موجود مثل رسم ،سنت و عرف ….نادیده گرفته شوند.

هنجارها ممکن است در طول زمان تغییر کنند و یا ممکن است از بین بروند.

 

آداب و رسوم بالاخره با حرکتی کُند و تدریجی تغییر میکنند ،ممکن است این تغییرات تدریجی باشد و مورد توجه و تبعییت همگان قرار نگیردومورد قبول عام‌ قرار نگیرد… ولی می توانند به وسیله آشنایان و افراد دیگر جامعه پذیرفته شوند و به عنوان ترکیبی از فرهنگ در آید و عواملی چون اشاعه و تبلیغ نقش موثری ایفا کند.البته به آسانی این تغییرات صورت نمی گیرد و ممکن است با ستیز و نزاع همراه باشد که باید مراحلی بگذرد.

 

گاه مدت طولانی لازم است که جا افتادگی و انطباق و متناسب بین رسم تازه با رسم قدیم ایجاد شود..که ممکن است باعث تغییری وسیع و همه جانبه در حوزه فرهنگی و زندگی اجتماعی حاصل گردد…

 

در زمان کنونی خیلی از رسومات که نباید تغییر می کردند، تغییر داشته اند و یا حتی از بین رفته اند، ولی متاسفانه برخی موارد اصلا تغییری که هیچ نداشته اند همچنان بر حفظ شان پافشاری می شود.. درست است که

آداب و رسوم را باید پاس بداریم ولی لازم است در برخی موارد (‌که در اول نوشته آورده ام‌) تغییراتی صورت پذیرد..

 

✍زهرا نجاتی

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">