×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
ماجرای اوکراین و قمار هر دو سر باخت آمریکا

🔸ماجرای اوکراین و قمار هر دو سر باخت آمریکا

 

🔸بدنبال فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق کشور اوکراین یکی از کشوهایی بود که از شوروی منفک و مستقل گردید. آمریکا و اروپا که در طول چندین دهه جنگ سرد همواره در جبهه مقابل شوروی بودند پس از فروپاشی از فرصت استفاده ودرجهت گسترش حوزه نفوذ خود ( توسعه ناتو) تا مرزهای روسیه‌ جدید که عمده توان شوروی را در خود حفظ کرده بود پیش آمدند. آنها از فضای ناشی از فروپاشی شوروی و تنش های داخلی روسیه در جهت اهداف خود استفاده نمودند، از طرفی کشورهای استقلال یافته برای مستحکم نمودن پایه های استقلال خود تمایل زیادی بطرف آمریکا و غرب نشان دادند تا هرچه بیشتر از روسیه فاصله بگیرند. این کشمکش های سیاسی ادامه داشت تا پوتین رئیس جمهور روسیه پس از چند نوبت ریاست جمهوری بفکر احیا شوروی البته تحت عنوان روسیه جدید گردید.

در سالهای گذشته روسیه توانمندی خود را احیا و درصدد بازدارندگی ناتو برآمد که منجر به تصرف منطقه کریمه از اوکرین گردید. امریکا وغرب جز صدور بیانیه های سیاسی و تحریم های کم رنگ عملا هیچ کاری برای اوکراین نکردند و روسیه گام اول را محکم برداشت. تا اینکه در جنگ با تروریست به پیشنهاد ایران روسیه در کنار محور مقاومت عملا رو در روی تروریستهای ناتو قرار گرفت.. و توانایی آنان را ارزیابی نمود.

🔸پس از پیروزی محور مقاومت بر تروریستها که درحقیقت پیاده نظام ناتو بودتد. پوتین وروسیه اعتماد به نفس خود را پیدا کردند و در صدد اجرای برنامه اصلی خود ( گسترش حوزه جغرافیایی روسیه تا مرزهای شوروی سابق ) برآمدند.

🔸با ورود ارتش روسیه به دو استان استقلال طلب اوکراین عملا جهان وارد یک فاز جدید از معادلات بین المللی گردیده ، آمریکا و غرب بر سر یک دو راهی خطر ناک قرار گرفتند که برایشان هر دو سر باخت است . و درحقیقت پوتین و روسیه آنان را کیش و مات نمودند. آنها یا باید به حمایت از اوکرین وارد معرکه شوند و وارد جنگی شوند که شانس پیروزی در آن برایشان بسیار ضعیف است و یا اینکه نقش خود را بعنوان ابرقدرت بودن از دست دهند و تا دروازه های پایتخت هایشان عقب نشینی کنند.( دیگر اعتباری نمانده تا متحدین خود را فریب دهند) تجربه ثابت کرده که آمریکا و غرب با هیاهو و تبلیغات وارد چالشها می شوند ولی هرگاه احساس کنند قدرت مقابل دست برتری دارد به شدت فورانشان فرو کش می کند. از این رو ورود آنان به جنگ دور از ذهن است و شرایط آن را ندارند. می ماند گزینه دوم حذف امریکا و غرب از معادلات تاثیر گذار بین المللی شواهد نشان می دهد آمریکا باید تجربه خفت بار فرار از افغانستان رایک‌ بار دیگر تکرار کند ولی با این تفاوت که نه پوتین طالبان دست نشانده است و نه روسیه افغانستان تضعیف شده واین عقب نشینی آنان پیشروی روسیه تا فراتر از مرزهای شوروی سابق را در پی خواهد داشت.‌ گویا دست تقدیر روزگار روند افول آمریکا را خیلی زودتر از همه پیش بینی ها رقم زده است . روح سردار دلها حاج قاسم عزیز شاد باد که چه میراث گرانبهایی از خود بیاد گار گذاشت .‌و نسخه ذلت آمریکا را برای همیشه تجویز نمود.

 

✍🏻علی محمد نظری

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">