×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
ناجی جنگل های بلوط دلفان

 

*علی حسینی بی بدیل*

*شیر مادرت حلالت*

 

استان لرستان دارای جنگل‌های بسیاری است که در سال‌های اخیر دچار تخریب بدلیل قطع درختان و قاچاق چوب شده است، تخریبی که اکثرا به دلیل رفع نیاز مردم محلی است و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

 

ﺟﻨﮕﻞﻫﺎ از ﺟمله ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﺛﺮوتﻫﺎی ﻃﺒﯿﻌﯽ اﯾﺮان ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﻢ اﮐﻨﻮن ﺑﺎ وﺳﻌﺘﯽ ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﮐﻤﺘﺮ از ﭼﻨﺪ دﻫﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ اﺳﺘﻘﺮار دارﻧﺪ، جنگل‌ها از ﺟﻬﺎت مختلفی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺟلوﮔﯿﺮی از آبﻫﺎی ﺳﻄﺤﯽ و ﺗﻐﺬﯾﻪ آبﻫﺎی زﯾﺮزﻣﯿﻨﯽ، ﺗﺴﻮﯾﻪ ﻫﻮا، جلوﮔﯿﺮی از ﻓﺮﺳﺎﯾﺶ، ذﺧﯿﺮهﮔﺎه ﮔﻮﻧﻪﻫﺎی ﮔﯿﺎﻫﯽ داروﯾﯽ و ﻣﺤﯿﻄﯽ اﻣﻦ ﺑﺮای زﯾﺴﺖ ﺟﺎﻧﻮران، اﻫﻤﯿﺖ وﯾﮋه‌ای دارﻧﺪ.

 

بررسی‌ و آمار‌ها نشان می‌دهد فقط ۷ درصد مساحت کل کشور را پوشش‌های جنگلی تشکیل می‌دهد و ۹۳ درصد مابقی آن خشک و نیمه‌خشک و پوشش گیاهی آن‌ها نیز بسیار کم است، بنابراین هر یک درخت نیز اهمیت به‌سزایی دارد و تخریب و نابودی هر یک از این درختان و جنگل‌ها در مناطق مختلف می‌تواند معایب و مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد.

 

جنگل‌های منطقه زاگرس که در یازده استان کشور گسترده هستند، دارای ۶ میلیون هکتار مساحت هستند و ۴۰ درصد جنگل‌های کشور را تشکیل می‌دهند. جنگل‌های بلوط که بخش زیادی از پوشش جنگلی کشور را تشکیل می‌دهند در سال‌های اخیر با اتفاق تلخ زوال و تخریب روبه‌رو شده‌اند. قطع درختان، آتش‌سوزی، خشکسالی و بی‌اهمیتی نسبت به نگهداشت صحیح درختان، از جمله مواردی هستند که باعث تخریب این جنگل‌های مهم شده است.

 

امروزه با شنیدن و دیدن اخبار متفاوت تخریب جنگل‌های بلوط به دلایل متفاوتی را می‌توان شاهد بود، قاچاق چوب زغال همواره یکی از دلایلی است که برای تخریب جنگل‌‌های زاگرس مطرح می‌‌شود، به گفته مسئولان و کارشناسان حوزه منابع طبیعی و جنگل، این موضوع فقط به‌خاطر رفع نیاز معیشتی صورت می‌گیرد.

 

رفع مشکلات اقتصادی و معیشت مردم محلی جنگل‌نشین موضوعی ساده است که می‌تواند به راحتی از تخریب جنگل‌های بلوط این استان جلوگیری کند. جلوگیری که هر چه زودتر باید اتفاق افتد وگرنه روز به روز از بین رفتن جنگل‌های این استان را به راحتی می‌توان مشاهده کرد.

 

اما با این تفاسیر، نباید از زحمات *مهندس علی حسینی* رئیس اداره منابع طبیعی و  آبخیزداری دلفان، گذشت فردی که شب و روز در میان گذر راه ها و جنگل ها حضور دارد تا بلکه بتواند جنگل‌های بلوط شهرستان دلفان را از تبدیل شدن به زغال و قاچاق چوب، نجات دهد.

 

*علی حسینی* شب و روز نمیشناسد و با تلاش شبانه روزی خود، ناجی جنگل های دلفان شده و عرصه را بطوری بر افرادی که برای قطع درختان اقدام می‌کنند مسدود نموده که دیگر شاهد این اتفاق ناگوار در شهرستان نیستیم.

 

عدم وجود شغل مناسب در شهرستان نیز می‌تواند از دلایل قطع درختان توسط افراد باشد که لازم است سایر دستگاه‌ها جهت تامین بستر مناسب و ایجاد فرصت‌های شغلی به کمک منابع طبیعی بیایند، منابع طبیعی دستگاه حاکمیتی است با امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی محدود که اگر سایر دستگاه‌هایی که متولی اشتغال و سوخت‌رسانی هستند کمک نکنند نمی‌توان همین وضعیت موجودی را که وجود دارد حفاظت نمود.

 

*با وجود مهندس حسینی در راس اداره منابع طبیعی دلفان* تخریب و تجاوز به جنگل های بلوط به شدت کاهش پیدا کرده اما نیاز به اقدامات و کار بیشتری در این زمینه است و به نوعی نیاز یک نوع هم‌افزایی و ذهنیت مشترک بین دستگاه‌های مختلف احساس می‌شود.

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">