×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چشم انداز جنگ روسیه و اوکراین

چند روز پیش در نوشتاری از پوتین بعنوان سرمست یاد کردم برخی از دوستان صمیمی و قدیمی علت بکار بردن این جمله را جویا شدند ، عرض کردم از آن بابت گفتم سرمست که احساس میکنم تصمیم پوتین گرچه شاید قابل توجیه است ، واتحادیه اروپا و ناتو عرصه را بر آنها تنگ نموده اند اما رگه های از غرور و خود بزرگ بینی را در این تصمیم ( حمله به اوکراین می بینم.)

البته باعث وبانی این غرور در پوتین بازهم آمریکا و غرب هستند. در جنگ با تروریست پس از پیروزی محور مقاومت به فرماندهی شهید بزرگ تاریخ حاج قاسم سلیمانی این امپراطور خبری آمریکا و غرب بودند که به دروغ عنوان می کردند حضور روسیه در جنگ سوریه باعث پیروزی گردید . ( حضور گسترده نیروی هوایی و اطلاعاتی روسیه در جنگ با تروربست بی شک در کسب پیروزی تاثیر داشت اما عامل اصلی نبود.) آنها تعمدا نمی خواستند سر شکستی و ذلالت خود را به پای محور مقاومت تمام کنند . واین دروغ بزرگ بر روحیه پوتین که رگه هایی از غرور و تک تازی در او وجود دارد ( البته اینگونه شخصیت ها چون بنیه معنوی هم ندارند) در تصمیم حمله به اوکراین بی تاثیر نبود.

 

🔸 چنانچه روسیه تا چند روز آینده تکلیف کیف پایتخت اوکراین را مشخص نکند وآنرا تصرف ننماید. جنگ به سمت فرسایشی شدن پیش خواهد رفت . و زمان با سرعت به ضرر روسیه تغییر خواهد نمود. ممکن است در اثر این فرسایش سربازان روس در اثر استرس و عصبانیت دست به کشتارهای غیر موجه ای بزنند که موجب واکنش مردم اوکراین که تا کنون خیلی هیجانی و احساسی نشده اند گردد.

در بعد خارجی جهان که هنوز در شوک تهاجم روسیه به اوکراین است درصورت طولانی شدند بیش از حد جنگ آرام آرام خود را باز یافت نموده و تصمیمات سخت تری بر علیه روسیه خواهند گرفت. خصوصا اینکه پوتین در لحظات اولیه و بدنبال پیشروی ارتش و همچنین خالی شدن پشت اوکراین از متحدین دروغین غرب و آمریکایی چند کشور دیگر از جمله لتونی و سوئد را هم تهدید نمود.

همانطوریکه اشاره شد روسیه تاکنون در تلاش است با قدرت نظامی تکلیف اوکراین را مشخص کند اما ژنرالهای کهنه کار روس در همین چند روز متوجه عمق مسئله شده اند و موارد خطر پیش رو را هم به اطلاع پوتین رسانده اند . از این رو چراغ سبز روسیه و پوتین برای مذاکرات از حالت تظاهر اولیه خارج و وارد مرحله جدی شده است و بنظر می رسد بهترین گزینه پیش رو هم باشد ،.

 

🔸نکته دیگر هم قابل ذکر است در طول این روزها پوتین هم با برخی روسای جمهور تلفنی صحبت نمود و هم میزبان برخی دیگر از مقامان جهانی بود همه میدانند که ترتیب یک گفتگوی تلفنی بین دو رئیس جمهور در شرایط عادی نیاز به چند هفته هماهنگی قبلی و موضوعاتیکه باید روی آن تمرکز شود دارد. گروه مشاوران پوتین و دست اندرکاران دفتر ریاست جمهوری روسیه با علم واگاهی از شروع جنگ این شرایط گفتگوهای تلفنی را فراهم آوردند و ‌ملاقاتها را تنظیم نمودند . کشورها و شخصیت هائیکه با روسیه و پوتین گفتگو و ملاقات کردند از جمله ایران ، چین، پاکستان، هندوستان و… از لحاظ موقعیت جغرافیایی و جایگاه جهانی در معادلات بین المللی بسیار مهم و تاثیرگذار هستند و این یک‌ جنگ روانی بزرگ بود که روسیه با برنامه ریزی قیلی بخوبی از آن بهره برد.

🔸به هرحال درصورت عدم تسلط روسیه بر پایتخت اوکراین ظرف چند روز آینده شرایط و شمارش معکوس برای آنان شروع خواهد شد حال باید دید که آیا پوتین و تیم نظامی بسیار با تجربه اش برای این مسئله راه حل دارند یا غرور ذاتی پوتین اجازه بیان مشکلات فرا رو را به فرماندهان خود نداده است. آنچه مسلم است اینکه ارتش روسیه باید بدنبال تصرف برق آسای اوکراین باشد. این نکته را هم لازم میدانم که یاد آور شوم حجم و شیوه و تاکتیک اتخاذ شده روسیه در حمله به اوکراین دارای اشکا لات فاحشی هست اینکه عمدی و برحسب تدبیر خاصی است یا نوعی دست پاچگی الله اعلم.

 

 

  ✍🏻علی محمد نظری

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">