×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 11 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برجستگی‌های مردم لرستان در کلام رهبر

برجستگیهای مردم لرستان در کلام رهبری

رهبر معظم انقلاب در دیدار دست اندرکاران کنگره  بزرگ شهدای لرستان  با اشاره به خصلتها و برجستگیهای گوناگون مردم لر به دو ویژگی آنها  《شجاعت و دلیری و صداقت و وفاداری》 اشاره نمودند.

در خصوص صداقت مردم لرستان همین بس که درگفتمان کوچه و بازار وقتی کسی مطلبی را میخواهد صادقانه به مخاطب خود منتقل کند  می گوید لری عرض می کنم یا به زبان لری می گویم همین کلمه لری سرشار از صداقت، درستی، و بی غل وغش بودن موضوع است. که در فرصت مناسب به آن‌پرداخته خواهد شد.

در خصوص شجاعت و دلیری مردم دیار کهن لرستان تاریخ بهترین گواه آن است که مردم لرستان همواره یک پایه استحکام برای حکومت مرکزی بودند. و در تمام جنگها و لشگر کشی ها  از پیشتازان دفاع از این سرزمین بوده اند. و در شکل گیری و ماندگاری حکومتها نقش اساسی داشته اند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  و شروع جنگ تحمیلی نقش رزمندگان لرستان در هشت سال دفاع مقدس هم برجسته است.  نیروهای لرستان جز اولین فاتحان شهر خرمشهر بودند و تصاویر به یادگار مانده از روز آزادی خرمشهر در کنار مسجد جامع خود گو یای آن است.

زمانیکه ارتش عراق برای دست یابی به موقعیت  استراتژیک در جنگ اقدام به حمله از مرز حاج عمران نمود ماموریت  دفاع از منطقه و جلوگیری از پیشروی دشمن  بر عهده لشگر ۵۷ ابوالفضل ( ع) گذاشته شد که به تنهایی در مقابل آن هجوم سنگین مقاومت و بسیاری از فرزندان لرستان شهد شیرین شهادت را نوش نمودند.

در عملیات کربلای ۴ که همه یگانهای عمل کننده با مشکل مواجه شدند  این لشگر ۵۷ ابوالفضل ( ع) و فرزندان لرستان بودند که در کنار لشگر فجر راه پیشروی و نفوذ در عمق دشمن را گشودند و علی رغم نا کامی ایران در آن عملیات همین مسیر بازگشایی شده توسط نیروهای لرستان کلید فتح شلمچه در کربلای ۵ شد تا انجا که پشتوانه حمایت سیاسی  وبین المللی صدام فرو ریخت و سازمان ملل تن به قعطنانه ۵۹۸ داد که برای اولین بار برخی از خواسته های مهم ایران درآن گنجانده و در نهایت همین قعطنامه تبدیل به پشتوانه ملی کشور شد.

در عملیات والفجر ده علی رغم اینکه بیش از ۵ شهر عراق از جمله حلبچه آزاد شد ولی چون در محور دوم عملیات یعنی منطقه دربندی خان یگانهای عمل کننده موفق به فتح شاخ شمیران  و دیگر ارتفاعات نشدند  از لحاظ نظامی عراق هنوز  تسلط کامل بر محدوه عملیات والفجر ده را داشت تا اینکه  ماموریت تصرف آن ارتفاعات این بار هم به لشگر ۵۷ واگذار و رزمندگان لرستان در قالب چهار گردان شبانه با قایق از دریاچه دربندی خان که دشمن مسلط بر آن بود معجزه  وار عبور واز پشت به دشمن حمله کردند و فاتحه عملیات بیت المقدس چهار شدند.

مدتی کوتاه پس از تصرف فاو توسط عراق منطقه شلمچه هم سقوط کرد  تمام یگانهای سپاه از جمله لشگر ۵۷ ابوالفضل ( ع)  برای باز پس گیری منطقه شلمچه در حال تدارک بودند ناگهان ارتش بعث از منطقه ماووت عملیات جدید خود را شروع نمود. و موفق شد ارتفاعات گوجار ، آسوس، شیخ محمد،  تنگه هرمدان  را تصرف و به سمت رودخانه ذاب پیشروی کنند در بین تمام یگانهای سپاه ماموریت مقابله با دشمن این بار هم فقط به لشگر ۵۷ ابوالفضل ( ع)  واگذار گردید و علی رغم دلاوریهای بسیار و شهادت جمعی از نیروها و چندین فرمانده عزیز  پشیروی دشمن را کند و با استقرار مجدد بر روی ارتفاعات ژاژیله فرماندهان جنگ را متوجه نمود که باید رویکرد جدیدی اتخاذ کنند .

بعنوان کسی که از نزدیک شاهد بسیاری از این اتفاقات بودم  کمتر یگان و لشگری را سراغ دارم که در طول هشت سال دفاع مقدس علاوه بر ماموریتهای همطراز با دیگر یگانها  این حجم ماموریت را به تنهایی و فاتحانه انجام داده باشد.

سرافرازی رزمندگان لرستان در هشت سال دفاع مقدس مایع افتخار و اثبات شجاعت و دلیری تاریخی مردم این دیار است .

 

✍ علی محمد نظری

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">