×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 12 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر
طوفان الاقصی سرنوشت طرفین

طوفان الاقصی جنگ سرنوشت طرفین

 

تحولات ۲۴ ساعت گذشته جنگ غزه  نشان می دهد که علی رغم صدور قطعنانه مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش بس،  اسرائیل بی توجه به آن با  اتخاذ سیاست  ورود نیروی زمینی بدنبال راه نفوذ به باریکه غزه است. آنها از سه محور  زمینی و بمباران وسیع هوایی و دریایی وحب به وجب غزه را زیر آتش گرفتند . برای اینکه خوانندگان عزیز متوجه شوندحجم آتش اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته چگونه بوده است لازم است ذکر کنم طول باریکه غزه تتها ۴۱  کیلومتر و عرض آن بین ۶ تا ۱۲ کیلومتر متغیر است  دیشب سه لشگر زرهی و چندین تیپ  مستقل از اسرائیل با پشتیبانی بیش از یکصد فروند هواپیما  حجم سنگین آتش را بر بخشهای مورد نظر این باریکه ریختند.  وانگار در آن بخشها زلزله شدید آمده که همه چیز را ویران کرده است.

اسرائیل قدرت ایستادگی در غزه را ندارد و در طول ۲۴ ساعت گذشته نتوانسته تصرف سرزمینی داشته باشد  این وضعیت موجب شده مسئولان وفرماندهان اسرائیلی به حالت جنون برسند. در این شرایط ممکن است هر اتفاقی چه بصورت عمد وچه بصورت غیر عمد کانون درگیری را گسترش دهد.

اسرائیل خیلی تمایل دارد پای آمریکا را به جنگ بازکند تا عملا ایران و آمریکا را در مقابل هم قرار دهد اما شرایط به هر شکلی که تجزیه و تحلیل می گردد شرایطی نیست که اگر آمریکا هم وارد شود بتوانند موفقیتی بدست آورند.

ناوگانهای مختلف آمریکا در حال استقرار در منطقه جنگی هستند  این ناوگانها دارای هواپیما و موشک های مختلف هستند . دلیل اتکا آمریکا به نیروی هوایی و موشکی این است که فاصله جغرافیایی اجازه حمله زمینی به ایران را نمی دهد واین یک ویژگی مهم و منحصر برای ایران است.

در صورت وقوع جنگ ایران، از طریق گروههای نیابتی دسترسی زمینی به اسرائیل را دارد و توان اشغال کل سرزمین اسرائیل متصور است. علاوه بر آن ایران اگر چه از توان هوایی آمریکا و اسرائیل بصورت مشترک برخوردار نیست ولی از توان  موشکی دوربرد و نقطه زن و پهبادی فوق العاده  برخوردار است که برتری هوایی آنان را جبران خواهد نمود. با توجه به اینکه تمام پایگاهها منطقه ای و فرا منطقه ای آنان در تیررس همین موشکها و پهبادها می باشتد.

با این تفسیر چنانچه دامنه جنگ گسترش یابد بازنده اصلی کیست.؟

همانطوریکه اشاره شد بنظر می رسد اسرائیلی ها به این نتیجه رسیدند که چیزی برای از دست دادن ندارند و لذا در تلاشند با استفاده از لابی های خود در آمریکا و اروپا  آن کشورها را درگیر جنگ نمایند و تا کنون نیز با آوردن برخی ناوگانها موفق بودند اما سیاستمداران و فرماندهان نظامی آمریکا و اروپا می دانند که گزینه نظامی  موفقیت  آمیز نیست و بعید است با طناب اسرائیل خود را به چاه اندازند .

دو گزینه بیشتر پیش روی آنان نیست.. اول تلاش برای تجزیه سرزمینی غزه و تقسیم آن به دو بخش شرقی و جنوبی و تسلط بر تونلهای زیر زمینی . این گزینه با شکست های پی در پی اسرائیل  در ۲۴ ساعت گذشته  کار ساده ای نیست اگر هم امکان داشته باشد هزینه سنگینی برای اسرائیل  خواهد داشت

گزینه بعدی تسلیم اسرائیل و شروع یک آتش بس و صلحی که ادامه آن تشکیل دولت مستقل فلسطین است.

 

✍ علی محمد نظری

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">