×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 6 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تحلیلی بر اتفاقات اخیر ایران

تحلیلی برحوادث روزهای اخیر

 

بدنبال حمله های موشکی سپاه به مقرها و اردوگاههای تروریستی که به انتقام چندین  عملیات تروریستی در کشور صورت گرفت نکات قابل توجهی وجود دارد .  گرچه شرایط ونحوه عمل این گروهها وحتی کشورهای مقیم با هم تفاوت دارد و اتفاقا دولت ها و حکومتهای مورد نظر روابط خوبی با ایران دارند  و شاید بتوان گفت در بسیاری موارد هم پیمان کشور ما هستند.   اما همه این گروهها از منابع مشترکی  برای انجام عملیات تروریستی  خط و مش می گیرند. با توجه به سابقه دوستی بین ایران و این کشورها توقع اینکه کار به اقدام نظامی بکشد شایسته نیست ولی گاها به دلایل زیر شاهد این اتفاقات هستیم.

۱__ کشور عراق ، در این کشور بدلیل موقعیت متزلزل دولت مرکزی و عدم توانایی کنترل بر امنیت آن از یک طرف و اعطا خودمختاری به اقلیم کردستان از طرف دیگر علی رغم تفاهم و مودت بین دولت و مردم دو کشور، شرایط برای آنان قابل کنترل نیست. متاسفانه  در کردستان عراق خاندان بارزانی فقط برای تحکیم قدرت  بجای مردم و دیگر احزاب کردی به شدت وابسته به امریکا و اسرائیل گردیده و پایگاههای مختلفی در اقلیم برای ترویج ترور و کشتار مردم ایران  وجود دارد که علی رغم تفاهمات  گوناگون اقلیم کردستان جولانگاه گروههای تروریستی گردیده.

با توجه به حوادث  مختلف و متعدد و عدم پایبندی به تفاهمات از طرف مسئولین اقلیم برای برون رفت ازاین وضعیت دو راه بیشتر وجود ندارد  یا باید دولت مرکزی عراق چنان قدرتمند شود که بتواند امنیت همسایگان را تامین کند  یا اینکه جمهوری اسلامی خود اقدام کند.

۲__ سوریه،  این کشور از هم پیمانان ایران است ولی متاسفانه هنوز مناطقی از آن در اختیار گروههای تروریستی است و دولت مرکزی هیچ کنترلی در آنجا ندارد ولذا  دولت سوریه حمله موشکی به مقرهای تروریستی  را نه تنها محکوم نمی کند بلکه از آن هم حمایت می کند.

۳__ پاکستان،  دولت و حکومت پاکستان علی رغم نفوذ آمریکا در برخی گروهها بویژه در ساختار ارتش ولی همواره دوست ایران بوده و مشترکات فراوانی بین دو کشور وجود دارد. پاکستان از لحاظ نظامی کشوری قدرتمند است نفوذ بیگانان در ارتش این کشور باعث شده در طول دو دهه گذشته این کشور پاتوق گروههای تروریستی از جمله القاعده و طالبان باشد . گروههای تروریستی شرق کشور ما عمدتا در پاکستان مقیم هستند .

از طرفی کشور ومردم پاکستان هم همواره در گیر عملیاتهای تروریستی است . حتما مسئولین دو کشور در خصوص مبارزه با تروریسم جلسات و تفاهم هایی داشته اند  ولی حوادث اخیر نشان داد که پایبندی طرفین به تفاهمات جدی گرفته نشده. لازم است بین دو کشور یک کمیته امنیتی مشترک تشکیل و مبارزه با گروههای تروریست بصورت مشترک انجام گیرد .نباید اجازه داده شود حوادث اخیر موجب تنش های بیشتر گردد  آمریکا و متحدینش از ایجاد تنش بین دو کشور بدلایل مختلف حتما خوشحال خواهند بود. همانطوریکه اشاره شد  مردم ایران و پاکستان مشترکات بسیار دارند و به همین دلیل زمینه ایجاد تنش بسیار کم ونادر است. فضای گفتمان رسانه ای و مجازی و حقیقی طرفین باید بسمت آرامش  سوق داده شود.

 

علی محمد نظری

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">