×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 10 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تحلیلی بر اوضاع جاری منطقه خاورمیانه

تحلیلی بر اوضاع جاری منطقه

 

اینکه حماس بر اساس چه استراتژی و راهبردی  طوفان الاقصی را آغاز نمود . و کدام سازمان اطلاعاتی  داده های خود را به فرماندهان و سران حماس  میداد تا بر اساس آن عملیات را شروع نمایند  حداقل برای بنده روشن نیست. و شاید سوالات دیگری هم باشد که فعلا بدلیل شرایط جنگی قابل طرح نباشد.

حماس بدلیل اینکه در تماس مستقیم با اسرائیل است بهتر از هر کسی میدانست واکنش اسرائیل چه خواهد بود. اینکه خود و مردم را برای آن شرایط آماده کرده بودند یا نه و استقامت بی نظیر مردم بر اساس  پای بندی به آرمان فلسطین را تا کجا تعریف کرده اند مطالبی است که بعد از جنگ مشخص خواهد شد.

ضربات اولیه  وارده بر اسرائیل مهیب و حیثیتی بود و آنچه که اسرائیل بدنبال  آن  انجام داده و میدهد یک جنون به تمام معنا که نظیرش را با توجه به حجم و موقعیت باریکه غزه  در تاریخ بی نظیر یا کم نظیر است. جنگ کنونی تبدیل به پاشنه اشیل  بقا و ماندگاری طرفین شده  تداوم حیات و موجودیت هر کدام بستگی به موفقیت در این‌جنگ دارد‌. اسرائیل تا کنون بازنده جنگ بوده و از این رو تلاش دارد با تبدیل نوار غزه به سرزمین سوخته کشورهای عرب و متحدین حماس را دچار وحشت کند و با ایجاد ترس و دلهره پس از این جنگ همان را کار را خواهد  کرد که در جنگ ۶ روزه با کشورهای عرب انجام داد.

کوچاندن مردم غزه از شمال به جنوب واز جنوب به شرق وغرب غزه یک بازی است تا آنان را خسته و مقاومت  آنها را بشکند  والا برای اسرائیل نقطه امن معنا ومفهوم ندارد. این شیوه جزیی از تاکتیک جنگ خشن آنان است . همانطوریکه سکوت اسرائیل در قبال کشورهای محور مقاومت یک تاکتیک از روی عجز و ناتوانی است و در شرایط ممکن حتما برای آنها بصورت موردی برنامه خواهند داشت.

آمریکا وغرب پشت اسرائیل قرار گرفتند و تا حصول نتیجه دلخواه اسرائیل که پایان حیات  وبقاء حماس اعلام شده  کوتاه نخواهند آمد.  گرچه هزینه هنگفتی برای آنان دارد و روزانه پایگاههایشان در منطقه زیر غرش توپ وخمپاره و پهبادهاست ۰ وطرح خروج نیروهای آمریکا از سوریه در کنگره کلید خورده است.

کشورهای عربی در برزخ حاکمیتی( همسو با اسرائیل)  و مردمی  ( طرفدار حماس گرفتار شدند ) و عملا هر نوع تصمیم گیری از آنان سلب شده.

در چنین شرایطی حضور پوتین رئیس جمهور روسیه در دو کشور عربی امارات و عربستان  آنهم با یک شیوه اسکورتی جدید و پر سرو صدا و بااهداف مختلف را شاید نوعی ایجاد تحرک در روند جنگ غزه ارزیابی نمود. اینکه آیا روسیه در صدد انجام معامله با غرب برای پایان جنگ اوکراین و غزه است را روند حوادث روزهای آینده مشخص خواهد نمود.

 

✍  علی محمد نظری

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">