×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زمینه های نا امنی در سیستان و بلوچستان

زمینه های نا امنی در سیستان و بلوچستان

یکی از موضوعات چالشی زا بین کشورهای همسایه  ایجاد و حمایت از گروههای مخالف یا معاند بوده است که برای حفظ تعادل روابط از آن بهره می برند.استانهای مرزی در تمام کشورها بدلایل مختلف از جمله فقر و محرومیت، بیکاری ، قاچاق کالا  و … همواره زمینه خرید و جذب افراد برای عضویت در گروههای مخالف و معاند را دارند،  استانهای سیستان و بلوچستان در ایران و پاکستان مصداق واقعی این مطلب است.

علاوه بر زمینه های اجتماعی و اقتصادی  یکی از مهمترین دلایل وجود گروههای معاند در سیستان و بلوچستان  پیمانهای اقتصادی جهانی می باشد.

در دهه های اخیر قرار بود چین و هندوستان در منطقه چابهار یک سرمایه گذاری کلان انجام دهند. و جاده ابرایشم را احیاء نمایند. از آنجا که بین پاکستان و هند بر سر منطقه کشمیر اختلافات مرزی وجود دارد و بارها ارتش های دو کشور در گیر شدند ( اصولا اتمی شدن پاکستان در جهت مقابله با هندوستان بود. ) سرمایه گذاری  هند در منطقه چابهار در نظر پاکستانیها  تضعیف  امنیت ملی آنان تلقی می گردد . وچون نمی توانند مانع ایجاد تفاهم بین دو کشور هند وایران شوند  بهترین گزینه برای  آنها نا امن نمودن منطقه بود و لذا از چند دهه پیش ابتدا گروه جندالله به رهبری عبدالمالک ریگی را تاسیس نمودند و مشکلات امنیتی بوجود آوردند  که پس از دستگیری ریگی توسط جمهوری اسلامی ومتلاش شدن آن گروه با استفاده از نیروهای باقی مانده گروه دیگری تحت عنوان جندالله  را پایه گزاری و آموزش دادند که  مقر آنها در بلو چستان پاکستان است.

بدون شک دیگر کشورهای متخاصم با ایران  برای تقویت این گروه علاوه بر پاکستان با آنان همکاری  گسترده دارند.این گروه با سواستفاده از موقعیت سیستان و بلوچستان و محرومیت وفقر مضاعف درآنجا با پرداخت پول به راحتی قادر به جذب افراد می باشد. زمینه گسترده قاچاق کالا و مواد مخدر به پاکستان و افغانستان و برعکس در دسترس بودن انواع سلاحها که تهیه سلاح  از  آب خوردن هم آسانتر است. خود پیش زمینه نا امنی در آنجاست.

برای غلبه بر اینگونه چالش ها  تنظیم تفاهم نامه و پایبندی به آن بین کشورهای همسایه ضرورت اول است، معمولا بین کشورهای همسایه گاها بدلایل مختلفی اختلافاتی پیش می آید ،پیمانهای امنیتی باید از آنچنان پشتوانه ای برخوردار باشند که در اثر آن اختلافات نقض نگردند.

تقویت بنیه اقتصادی مردم وراه اندازی پروژه های بزرگ با مشارکت و محوریت مردم منطقه وایحاد اشتغال فرا گیر با توجه به زمینه گسترده آن در منطقه  می تواند زمینه بسیاری از نا امنی ها را از بین ببرد.

توجه به خو استه های به حق مردم و افزایش نقش مشارکتی آنان در مسائل سیاسی و اجتماعی  به گونه ایکه خود را در اداره جامعه سهیم بدانند یکی دیگراز راهکارهای برون رفت از حملات تروریستی در منطقه است.

تقویت مراکز و پاسگاههای مرزی و تجهیز آنان به امکانات روز  در جهت مقابله با اشرار و گروههای معاند ضرورت دیگر است ، همانطوریکه اشاره شد بدلیل در دسترس بودن انواع سلاحها  تجهیزات نیروهای مرزی باید در سطح بالاتری از گروهای تروریستی باشد.و پاسگاههای مرزی از توان اطلاعاتی بالایی برخوردار باشند بطوریکه بر تحرکات  مرزی اشرافیت کامل داشته باشند.

عملیات تروریستی شب گذشته جیش العدل در جهت همکاری با اسرائیل و حوادث احتمالی پیش رو ارزیابی می گردد.

 

✍ علی محمد نظری

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


div id="div_eRasanehTrustseal_85706">